Ritning: Elmbergs P39 Airacobra

Kan man verkligen kalla sig Aircombat pilot utan att ha byggt minst ett exemplar av Martin Elmbergs klassiska P39? Kanske, kanske inte? I vilket fall som helst är det en modell som har varit den första kontakten med Aircombat för många RC-piloter. Kanske för fler än någon annan modell.

En P39 på en tävling för något år sedan

P39 Airacobra
1994 flög man IDA Dogfight i Sverige och det hade börjat dyka upp lite ritningar. En som hade konstruerat flera modeller var Martin Elmberg. Bland annat ritningar på FFVS J22 och P51 Mustang hade ritats, tryckts upp och fanns vid den här tiden till försäljning. Men den modell som troligen fick allra störst spridning var den P39 Airacobra som publicerades 1994.

Ritning i MFN
En anledning till att denna modell fick så stor spridning beror till stor del på att det var den första modellen för det vi idag kallar Aircombat som publicerades som gratis-ritning. Martin Elmberg konstruerade modellen, skrev byggbeskrivning och gjorde en ritning som publicerades som mittritning i Modellflygnytt nr. 4 1994. Dessutom så dök den ganska snart också upp på den alldeles nya tekniska plattformen Internet. Så även de som hade missat MFN nr 4 1994 kunde få tag i ritningen. Om jag inte minns fel så var den nedladdningsbara versionen till en början i GIF-format.

Alla
Eftersom Modellflygnytt skickades ut till alla medlemmar i SMFF och även gick att köpa i handeln så nådde den ut till många intresserade. Det gjorde att i princip alla modellflygare som var aktiva på den tiden kände till denna modell. Många var också de som byggde ett exemplar. Att den kom i helt rätt tid när IDA Dogfight som det då hette började ta fart i landet var troligen också en bidragande orsak till detta.

Vacker?
Som Martin mycket riktigt påpekar i artikeln i MFN så är det inte den vackraste modellen. Men det var inte heller tanken. Den är enkel att bygga och använde material och metoder som de flesta modellflygare på den tiden var bekanta med. Dvs den är byggd helt i trä och kläs med plastfilm eller liknande. En smart grej var också att ritningen visade två olika vingar. Dels en Clark-Y vinge i balsa och dels en cellplast-vinge med en profil mera anpassad för tävling.

PDF
För de som missade detta nummer eller som inte har det kvar så finns det att ladda ned på Modellflygnytts webbsida i PDF-format. Där finns inte bara ritningen utan även artiklarna att läsa. Jag är lite osäker på hur exakt ritningen blir om den skrivs ut från tidningen. Men det finns en lösning på detta som vi kommer till längre ned. Vi kan också rekommendera att läsa nummer 5 från samma år för där finns mera information om modellen (läs: tyngdpunkten finns utritad) och Dogfight i allmänhet.

Är det inte en P39 som ligger där? Grön som sommarens gräs.

Övervikt?
Det skall sägas att detta var en tid när små servon, lätta batterier, små störningsfria mottagare och 2.4 Ghz var saker en modellpilot bara kunde drömma om. Detta gjorde att vissa exemplar av Airacobran drog på sig några fler hekton än vad som var lämpligt. Vilket i sin tur påverkade prestandan negativt, så att säga. Men det här är inget problem idag och ingen webbtidning om Aircombat är komplett utan möjligheten att ladda ned Martin Elmbergs klassiska P39 ritning. Så här är den! Denna ritning har rätt dålig upplösning. Den är trots allt från mitten av 90-talet. Men det går att se att utskriften blir i rätt storlek, vilket är bra. Även om man inte tänker bygga en Airacobra kan det vara värt att läsa artikeln i MFN. För vissa av oss framkallar det många gamla minnen, för andra antar jag att det känns som ren forntid.

Redaktören