Bergendahl tog sig till final i Europacuptävlingen och Aces High gratulerar till detta och tackar och för referatet från finalen!
Jag kom in i finalen som 7 e placerad pilot, jag hade turen på min sida under dagen, 1 klipp i första och bara ett plan som gått i backen efter en vinge mot vinge incident med Oscars Me-109, så mycket flygtid och med det även flygtidspoäng.
Tillsammans med de andra piloterna var det en spänd väntan på startsignalen. Först upp tack vare min otroligt startsnabba el-setup, kort följd av Ewald från Tyskland, och inte långt därefter även P-51 Pär. Det var oss 3 det skulle handla om.
Strax efter start hör jag hur Pavel D springer bakom mig och Samuel på högerflanken och ut på fältet för att hämta sin maskin som fått problem i starten men landat inom landningsområdet. Vi lyfter upp striden lite för att undvika honom. När han väl är borta så märker jag att jag har en Thun jagandes bakom mig, Samuel så klart. Gör en roll och lyckas undvika den attacken, och är på väg att säga till honom att han får jaga någon annan istället. Detta hinner jag inte innan han smäller ihop rejält med Pavle P och hans Thun går i småbitar. Även Pavel P går ner med skador på främst vingen. Konstaterar då att vi bara är 3 kvar i luften. Förklaringen till detta är att Brewitz också haft problem i starten men lyckades tyvärr landa utanför landningsområdet och Pavel D inte fått i ordning på sina problem än. Då har vi flugit i ungefär 1 min och 30 sekunder, så mycket kvar av finalen för 3 plan att flyga. Kunde kort därefter konstatera att jag blivit klippt av en P-51a så klart, då blev valet att sikta in sig på Sea Fury som hade lång streamer.
Insåg tidigare under tävlingen att Ewald gärna låg i en kontinuerlig högersväng så kändes lättare att jaga den än P-51an. Slutade med att alla tre med Sea Fury i täten, Corsair bakom och därefter Mustangen låg i en högersväng och försökte komma in i rätt position. På så sätt en väldigt tråkig final att flyga och säkerligen att titta på också. Efter vad som kändes som en evighet och massvis med misslyckade attacker så började det låta konstigt om en motor, då inte den enda metanolmotorn som var kvar, och min Corsair tappade i kraft och fart. Ja, då hade jag lyckats ta ett proppellerklipp. Så började styra in för att landa och då började då märka att den tog igen farten och oljudet från motorn försvann. Gött tänkte jag, då kör vi vidare. Var inte så lång tid kvar av heatet så inget mera spännande hände. Slutsignalen och dags för landning, när den blå Corsair kommer närmare så ser jag en röd nos, och får då bekräftat att det sitter lite streamer i motorn.
Med detta och att jag lyckades klippa Sea Fury som kom in som 6 e till finalen så avancerade jag en plats i totalställningen och knep en 6e plats med 773 p. För mig är det en hög poäng och en lyckad tävling. Mycket trevliga kvällar också med mycket snack på svenska, engelska, tyska och lite italienskt handspråk på det så gjorde vi oss förstådda och mycket skratt och delande av erfarenheter om byggteknik.
Night Fury Bergendahl