Då var vi inne på fjärde och näst sista delen i årets julspecial. Som den uppmärksamme läsaren kanske har lagt märke till så är det än så länge en vital del som saknas än så länge. Nämligen vingen, och det skall vi försöka råda bot på i denna artikel.
Konstruktionen av vingar på Aircombat-modeller är rätt lika och kanske inte riktigt lika intressanta att beskriva ett bygge av som resten av modellen. Jag brukar i princip alltid bygga vingar på i princip samma sätt och denna modell är inget undantag. Jag använder en kärna av vit-cellplast, plankar med balsa och klär med plastfilm. Denna metod är inte den vanligaste inom Aircombat, pappklädda vingar av någon form av cellplast är klart vanligare, och också billigare. Jag gillar balsaklädda vingar för att det är väldigt rationellt att göra, blir starkt, rakt och lätt om man har tillgång till en vacuum-utrustning. Och sen är det ju snyggt med balsa! Tyvärr är inte balsa särskilt billigt längre.
Början
Bygget av vingarna började med att jag skar ut vingkärnorna i vit cellplast. Detta gjordes redan i den första artikel i serien så vingkärnorna har legat till sig sedan dess. Steg två var att limma ihop ett gäng 1 millimeters balsaflak att göra vingskinn av. När dessa var utskurna tejpas de ihop i bakkant med maskeringstejp. Sedan stryker man ut gjut-epoxy på insidan av skinnen, lägger i vinkärnan. Lite tejp på lämpliga platser håller vingkärnan på plats mellan de två vingskinnen. Hela paketet läggs i det undre skrotet som blev när kärnorna skars ut. Sedan är det bara att göra samma sak med den andra vingen. När båda är klara läggs de i vacuumpåsen. Efter det är det bara att dra igång vacuum-pumpen och vänta tills dagen efter då det går att plocka ut två plankade vingar.
Vingspetsar
Den här vingen har som många andra en rund spets och det är enklast att göra av en balsakloss. Eftersom jag gjorde flera vingar på samma gång passade jag på att såga ut tillräckligt många vingspetsar i Dremel-sågen.
Framkant
När de plankade delarna är uttagna ur vacuum-påsen ska de putsas till i båda ändar och i framkant. Sedan limmas en lagom stor balsalist, eller en bit skuren ur lämpligt flak, dit som framkant. Bitarna som sågades ut till vingspetsar skall också limmas dit. När allt detta är klart är det bara att hyvla och putsa lite. Efter detta ser det ut som en trä-färdig vinge. Men då återstår det att göra skevroder. Dessa skärs ut i lämplig storlek, lister limmas på skevrodrets framkant och i vingens bakkant. Det måste så klart skäras bort lika mycket av vingen som listerna är tjocka.
Servon
Om skevrodren ska ha någon som helst funktion behövs det ett par servon. Plats för dessa går smidigt att göra med en Dremel eller liknande apparat med en frästillsats. Det är bara att ställa in lämpligt djup på fräsen, fräsa ett hål som passar servot och sen är detta löst! Förutom att det behövs ett spår för kabeln också. Detta går enklast att skära med en vass skalpell efter en stålskala. Skär ungefär lika djupt som kabeln är bred. Skär två spår någon millimeter isär och peta bort balsa och cellplast så har du ett spår alldeles lagom för att trycka ned kabeln i.
Där avslutar vi Adventsfirandet för denna vecka och nu återstår bara en artikel. Då skall förhoppningsvis modellerna färdigställas och provflygas.
Glad fjärde advent önskar Aces High, och kom ihåg att räkna tomtar!