Detta är sista delen i årets julspecial, och nu skall de Kawasaki Ki-100 som har byggt i de tidigare artiklarna göras klart, flygas och tävlas med. Det som återstår på bygget är egentligen bara lite klädsel. Så vi börjar där.
Vingar
Kroppen kläddes med Oracover, och givetvis så kläddes vingarna på samma sätt. Jag föredrar att klä vinghalvorna var för sig och sen limma ihop dem. Detta eftersom de är lättare att lagra så länge de är var för sig och dels för att det är enklare att klä en vinghalva än en hel vinge. Jag klär först undersidan och sedan översidan. Hur det går till att klä med plastfilm finns det mere information om här. Det som är klurigast att klä på en vinge, särskilt en med rundad vingspets som på denna. Men med en klädsel som är så pass töjbar som Oracover är det bara att ta en varmluftspistol att värma med och sedan dra klädseln runt vingspetsen. Efter det skärs överflödet bort.
Skevroder
Även skevrodren måste kläs, och det är ett av de tråkigaste sakerna med ett bygge i mitt tycke. Kanske för att det tar nästan lika långt tid som att klä en vinge trots att de bara en bråkdel så stora och kanske för att när vingen är klädd så känns den klar, men sen återstår alltid irriterande nog skevrodren! På de här modellerna satte jag dit skevrodren med tejp, men oftast nu för tiden använder jag riktiga CA-gångjärn. Då slipper man problemet att de släpper när de ligger på någon hylla eller i en låda. Det är irriterande när man tar fram en vinge efter att den har legat i något halvår och skevrodren inte sitter fast länge. Roderhornen gjorde jag en M2-skruv och de små plastgrejor som egentligen är till för skevroderlinkage. De fungerar bra om man använder riktiga linkar. Det går inte att använda en Z-bockad pianotråd eftersom de kan snurra och då åker linkaget ur.
Två vingar blir en
Till sist är det dags att limma ihop vinghalvorna med varandra. Eftersom plankade vingar inte har någon vingbalk behövs det ett annat sätt att sätta ihop de två halvorna. Det är också balsaplankningen som ger vingen styrkan och det gäller att överföra kraften mellan dessa på höger och vänster vinge. Detta görs enklast med ett glasfiberband på över och undersida av vingen. Dessa glasfiberband finns att köpa i olika bredder och vikter. Det jag använde i detta fall är 25 mm brett och väger 80 gram per kvadratmeter. Jag limmar dit det med antingen gjutepoxy, eller med 30 minuters epoxy som jag blandar ut med lite T-sprit så det blir lite mer lättflytande och enklare att pensla ut. Efter detta har torkat så klär jag mitten av vingen med plastfilm.
Klar
Med det så är bygget klart. Vikten på modellerna blev precis under 700 gram, som tur är använder jag halkskyddstejp som beväpning på vingarna och med denna på kom de precis över minimivikten på 700 gram!
Provflygning och tävling
Provflygningen av den första modellen gjordes en snöig och kall dag i mars, strax innan klubb-mästerskapet i Eskilstuna. Modellen flög imponerande fint, och den lilla OS 15 motorn gav den rejält med kraft. Det vill säga motorn gav lika mycket effekt som vanlig men eftersom modellen vägde så pass lite gick det att starta den i princip vertikalt! Så det kändes som om den gav massor av effekt. De fina flygegenskaperna byggde nog till stor del på att vingen har ovanligt mycket spännvidd för en så pass litet flygplan, samt att den vägde så lite. Egentligen är det inte så mycket att säga om flygegenskaperna, förutom att de var bra!
Tävling
Första tävlingen modellen var med på var klubb-mästerskapet i Eskilstuna och där skötte den sig över förväntan även om kanske inte resultatet blev så imponerande. Efter detta så bestämde jag mig för att bygga ett par till, och det är bygget av dessa som har gått att följa i denna julspecial. Modellerna användes sedan på tävlingen i Linköping som gick av stapeln i September. Där fungerade de också bra, men tyvärr var de väldigt sugna på att flyga ihop med andra flygplan under heaten och efter det återstod bara en komplett modell av tre. Den märkligaste kollisionen var den där båda vingspetsarna gick av på en vinge. Hur är ens det möjligt. Som tur var så var de enkla och roliga att bygga och kropparna överlevde dessutom kollisionerna. Så med några nya vingar blir de som nya igen.
Nu har vi nått slutet på detta års julspecial. Kom ihåg att räkna ihop hur många tomtar du hittat totalt i artiklarna och mail in ditt svar till tavling@aces-high.se så har du chansen att vinna en fin Aces High mugg!
God Jul och Gott Nytt År önskar Aces High!