Svenska Cupen i Aircombat började med en tävling i Eskilstuna i sista helgen i April. Det var ungefär ett kvarts sekel efter senaste tävlingen på Ekeby Flygfält.
Sista helgen i April 2023 var det långhelg eftersom 1 Maj inföll på en måndag. Något som också inföll denna helg var årets första Aircombat-tävling som för första gången på ungefär 25-år hölls på Ekeby Flygfält i Eskilstuna. Det visade sig att det var ovanligt många som var sugna på Aircombat efter en vinters ivrigt byggande. Inte mindre än 16 piloter kom till start varav 7 var från hemmaklubben och ett par hade åkt ändra från grupp väst.
Det flögs enbart WW2 vilket var bra eftersom vädret var ett typiskt aprilväder, dvs ostadigt och blåsigt med hot om regn fram emot eftermiddagen. Det var dessutom ovanligt kallt för årstiden, vilket syns på bilderna.
Rullande schema
Heaten flögs efter ett rullande schema och inte i tre rundor som kanske är det vanligaste. Med ett rullande schema så blev det 7 heat med 7 piloter i varje förutom det sista där det blev 6 stycken. Detta tillsammans med en vilja att hinna klart med tävlingen innan det började regna gjorde att det blev en minst sagt intensiv tävling. Åtminstone i grundomgången eftersom det efter denna blev lunchpaus och sen final för de sju bäst placerade som traditionen bjuder, och reglerna också för den delen.
Heat 1
I första heatet hände inte jättemycket, vilket inte är så konstigt kanske eftersom det var det första Aircombat-heatet på mycket länge för en del. Dessutom var det några som flög sin första tävling någonsin i det heatet. Andra gjorde det första tävlingsheatet på sisådär 20 år. Första klippet för året stod Leif för, kanske det första klippet i karriären?
Heat 2
I heat 2 var det bättre fart flygandet, eller i alla fall på fångandet av streamers. En och annan kollision blev det också. Inte helt oväntat så var Pär B. i gammalt gott slag och började året med att plocka in 431 poäng med hjälp av 3 klipp.
Heat 3
I tredje heatet så flög en del sitt andra heat för dagen och ett par man ditt första. Det blir så med rullande schema. Bäst i detta heat gick det för en av de som inte hade flugit innan. Mattias W lyckades göra lika många klipp som det är motorer på en Bf110 och höll sig också oklippt. Redaktören själv gjorde också sitt bästa heat för dagen i detta heat. Två klipp kunde inkasseras. Dock började heatet lite skakigt med en visserligen ganska bra start, problemet var att piloten råkade stå på streamern som gick av. En landning för att knyta dit streamern fick snabbt utföras. Strax efter det satt en streamer på vingen, och ganska snart en i motorn. Ännu en landning för att trassla ut streamer. Men denna gång blev det ingen återstart eftersom tiden helt enkelt rann ut. Att det här blev redaktörens bästa heat säger mer om övriga heat än detta.
Heat 4
I fjärde heatet var det bara piloter som redan hade flugit ett heat som var med. Pär tyckte tydligen att resultatet från första omgången inte var tillräckligt bra och bättrade på det med en poäng till 432. Det skulle stå sig som dagens bästa heat. Oscar hade också ett bra heat med 372 poäng. Några andra som fick till klipp var Peter och Stefan.
Heat 5, 6 och 7
I de tre sista heaten var det rätt stor brist på klipp. Däremot var det en och annan kollision och de låga poängen dominerade dessa heat. Jens hade slut på modeller och fick lämna WO i heat 5.
Final
Till finalen vad det som vanligt de sju främst placerade som kvalificerade sig. Med tanke på att det var hela 16 piloter till start så var det inte helt enkelt att ta sig till final. De som tog sig till finalen var Pär B. Stefan L. Tomas F. Oscar, Mattias W, Christian och redaktören själv. Mest förvånad var jag själv som hade packat ihop grejorna efter grundomgångarna eftersom en finalplats verkade långt utom räckhåll. Så tydligen var det inte så svårt ta sig till final trots allt. Så det blev till att snabbt packa upp en del grejor igen. När finalen väl kom igång så stod det snabbt klart att det här skulle bli ett rätt tufft heat. Men trots det hände förvånansvärt lite första halvan av heatet. Sen hände allt på en gång även om det inte blev särskilt många klipp. Jag räknade till fem totalt. Men det hände en hel del annat. Oscar flög sin Spitfire igenom bakkroppen på Mattias Bf110 tex. Den bestämde sig för att söka markkontakt så snart som möjligt efter det. Sen försvann det en hel del andra flygplan i snabb takt av olika anledningar. Någon minut senare så var det bara två flygplan kvar i luften. En Mustang och en Zero, de var redaktörens respektive Krilles. Bara Mustangen hade streamer kvar så det blev ett par minuters ensidig jakt innan slutsignalen ljöd.
När poängen hade räknats (och räknats om) stod Pär B som segrare med hela 1254 poäng. Inte särskilt tätt följd av Stefan L på 942 och Tomas F på tredje plats med 864 poäng.
Efter detta följde en mindre grillkväll, men det är en helt annan historia.