För ett par år sedan fick jag idén att flyga lite Aircombat igen. Den sommaren flögs mest med förbränningsmotor men även med elmotor i en konverterad förbränningsmodell. Det gjorde att jag blev sugen på att bygga en modell mera anpassad för elmotor från början. Det visade sig bli en Zero.
Med de regler som finns idag är det inte något problem att få likvärdiga prestanda med en eldriven modell som med en med förbränningsmotor. Men det finns en stor nackdel. Det är att en LiPo-acc är rätt ömtålig och dessutom rätt dyr. Så med det i åtanke hade jag några krav på modellen.
Så upptäckte jag att Martin Elmberg redan hade gjort en ritning på en Zero
Lån
Först och främst skulle den skydda accen så gott det går. Det skulle också gå att byta acc utan att ta bort vingen. Dessutom fick den gärna flyga bra. Eftersom det fanns viss risk att den skulle bli lite tyngre än vanligt så ville jag ha en förebild med förhållandevis stor vinge. Efter lite efterforskning kom jag fram till att Mitsubishi A6M Zero borde vara en bra förebild. När jag letade runt på nätet efter lite inspiration så upptäckte jag att Martin Elmberg redan hade gjort en ritning på en Zero. Den verkade lovande och jag bestämde mig för att helt enkelt ”låna” den designen och införa några ändringar för att uppfylla mina krav.
Modifieringar
De ändringar jag gjorde var i princip att ändra kroppspantens insida för att få en platt botten att montera en lättplyfa-skiva på för att kunna sätta fast accen ordentligt. Utrymmet i kroppen gjordes så stort (snarare litet) att accen ligger tryggt inbäddad och inte kan röra sig. Jag skar också in ett par spår på var sida av kroppen för 6×6 balsalister som förstärkning eftersom en lucka skulle göras på översidan av kroppen. Vingen flyttades ned något på kroppen för att plywoodskivan skulle få plats. Jag bytte också vingprofil, mest för att jag inte orkade göra några nya skärmallar och jag hade ett par andra i rätt storlek. (Jag använda den här vingprofilen) Jag använde också en balsaplankad vinge. (Det går såklart lika bra att klä med papper men då bör frigoliten bytas ut till rosa/blå i stället för vit.) Det var i princip de modifieringar jag gjorde.
Provflygning
Efter att ha byggt modellen på hösten och provflugit den i kyla och halv storm var jag väldigt nöjd med resultatet. Så pass nöjd att min entusiasm smittade av sig på ett antal klubbkamrater som också ville ha varsin. Det skulle visa sig leda till ett återinrättat klubbmästerskap i Aircombat. Så kan det gå.
Tjugotal
Efter att ett tjugotal har byggt och tävlats med flitigt så känns det som att detta är ett väl beprövat hack av Martins Zero. Den har visat sig vara lättflugen, rätt vass och dessutom väldigt stryktålig. Den har också i de flesta fall skyddad accen bra när olyckan har varit framme. Även om det inte alltid har räckt till.
Bygg
Varför inte testa att bygga en du också? Det går såklart att bygga originalversionen också för den som vill det. Eller du kanske har några egna förbättringar att införa? Ett antal nya modifieringar har redan provats, som förbränningsmotor(!?), infällbara ställ, sidroder och avklippta vingspetsar.
Här är det i underlag som behövs för att bygga den modifierade versionen av Martins Zero.
Byggbeskrivning för den moddade varianten.
De moddade spanten
Utritat finns halva spant för att skära kroppen (1 och 2) och en liten mall (3) som det behövs två av för att skära spår för listerna på utsidan av kroppen. Skär först ut kroppssidorna som vanligt. Antingen genom att använda halva spant och skära höger och vänster sida var för sig. Eller genom att göra om halvspanten till hela och skära höger och vänster sida tillsammans. Gör som du tycker är bäst själv. De lodräta strecken ca 1 cm in på spanten är mitten på spanten. Den utstickande biten är till för att styra tråden in i frigoliten när man skär en sida i taget. När kroppssidorna är utskurna används de små mallarna för att skära ut spår för 6×6 balsalisterna. Lägg spåret så att stabben limmas i listen. Då blir den i bra höjd och stabben får något stabilt att sitta fast i. Titta på bilderna i byggbeskrivningen för att se hur det ser ut.
Den stora mallen längst ned är lättplywood plattan som skall sitta i kroppen. Den kan behöva anpassas för att passa exakt. Gör den så lång i framkant så den ligger dikt ann mot motorspantet. Se bilder i byggbeskrivningen. Pricken är platsen för islagsmutter för vingbulten i bakkanten på vingen.
- Främre spant
- Mitten
- Mall för 6×6 list (gör två.)