Bygget av glasfiber Corsaiern fortsätter med bygget av kroppen.
I förra artikel så började jag bygget av min Stein Model Corsair och jag hade då gjort det mesta arbetet på vingen. Den här gången är det kroppen som skall göras klart och jag hoppas att ha modellen träfärdig, om man nu kan säga så om en modell med glasfiberkropp, i det här numret. I nästa artikel så är det tänkt att den skall kläs, lackas och flygas. Efter den lilla sammanfattningen av vad som har och förhoppningsvis skall hända framöver så kastar vi oss direkt in i bygget.
Kroppen
Alla WW2 modeller från Stein Model har glasfiberkropp och så även Corsairen. Den är väldigt fint gjuten med panellinjer och lite andra detaljer. Eftersom kroppen är i glasfiber så är det givetvis inte så väldigt mycket att göra på den. I korthet så skall motorspant, vingfastsättningen och servobrygga limmas i och sen måste även stabben limmas i kroppen. Förutom detta så skall givetvis motor, tank, servon, linkage osv monteras. Men rent byggmässigt så är det ganska lite jobb som skall göras.
Vingfastsättning
Vingen sitter fast på ett ganska traditionellt sätt med en pinne i framkant och med två nylonskruvar i bakkant. För att ha något att skruva vingbultarna i så limmas två 5mm tjocka balsabitar in i kroppen och för att vingbultarna inte skall åka rätt igenom vingen så limmas två plywoodbitar på vingens undersida. När detta är på plats så höll jag vingen på plats mot kroppen för hand och borrade ett hål igenom vingbädden i kroppen och in i vingen med hjälp av min pålitliga Dremel. Sedan tog jag bort vingen och limmade dit den bit rundstav som håller fast vingen i framkant. När den var klart satte jag åter dit vingen på kroppen och borrade två 4 mm hål för vingbultarna i vingens bakkant. Vingskruvarna skall skruvas i två blindmuttrar som sitter fast i kroppen och dessa monteras i de två balsabitarna. Allt detta är ganska enkelt och går rätt fort att utföra, det som är viktigt är framförallt att se till att vingen kommer rakt på kroppen.
Spant
Det skall faktiskt sättas dit två spant i kroppen, dels är det motorspantet och sedan är det ett spant som sitter ungefär mitt för tyngdpunkten och som håller tanken på rätt plats. När man limmar saker i en gjuten kropp gjord av glasfiber och epoxyplast så är det viktigt att komma ihåg att rugga upp ytan med sandpapper så att limmet verkligen biter. Man behöver slipa mer än man tror, eller vill, för att det skall sitta ordentligt.
Jag använde 30 minuters epoxy till all limning i kroppen och jag använder alltid skyddshandskar när jag håller på med epoxy. Dessa ger visserligen inte ett fullständigt skydd men det är klart bättre än att inte ha något skydd alls. Att limma dit spanten gick smidigt och dessutom så är det några saker till som skall limmas fast i kroppen. Framförallt något att fästa servona i, det följer med två stycken plywoodbitar och det är tänkt att dessa skall limmas emot kroppsidorna. För att ge lite mer limyta så limmade jag dit två balsalister i kroppen som jag sedan kunde limma plywoodbitarna mot. Jag passade även på att bränsleskydda motorspantet med lite överbliven epoxy blandat med lite T-sprit.
Stabbe
Fenan ingår som en del av kroppen och då modellen inte har något sidroder är det bara stabben som det finns något att göra på. Den är en enkel konstruktion i 5 mm balsa och det som skall göras är att putsa till den något. Höjdrodret sitter fast med gångjärn i nylon och de två höjdroderhalvorna förbinds med en U-formad bit pianotråd. Stabben sitter sedan fast i kroppen i ett spår som skall skäras upp och detta krävde lite putsande och testande innan jag fick det rätt.
Motorval
Corsair är en modell som är godkänd med tvåtakts .25 motor i Aircombat. Men jag hade några andra alternativ som jag fungerade på.
När jag hade inventerat mitt motorförråd så hade jag egentligen tre motorer som kunde vara lämpliga i Corsairen. Det var dels en OS 25FX, en tvåtakts glödstiftsmotor som är pålitlig och med bra prestanda. Sen hade jag även en elmotor av outrunner typ som med rätt propeller och acc kan fås att ge motsvarande prestanda som en .25 tvåtakt, och mer än så om det behövs. Det sista alternativet var en OS 30 FS Surpass, som är en liten fyrtakts glödstiftsmotor.
Länge lutade jag åt elmotorn, den behöver inte några hål i motorkåpan och med lite klurande så skulle det säkert gå att få fast accen i modellen på något vis. Nackdelen var att det skulle bli omöjligt att byta acc utan att ta bort vingen, något som brukar vara lite irriterande.
Återstod den lilla Surpass motorn, den klart klenaste av de tre motorerna men det vore ju kul att tävla med fyrtakt nån gång. Fördelarna med den är att den är ganska tyst med ett trevligt puttrande ljud och den verkade inte kräva så stora hål i motorkåpan. Dessutom så har den legat i sin låda ganska länge utan att göra någon större nytta. Efter lite mätande så bestämde jag mig till slut för den motorn, även om de andra två alternativen utan tvekan skulle ge bättre prestanda.
Motorinstallation
När jag väl bestämt mig för vilken motor jag skulle välja så var det dags att montera dit den. Enligt ritningen så skall motorn sitta monterad med cylindern uppåt men jag bestämde mig för att montera den med motorn på tvären för det är lite snyggare och ljuddämparen skulle då komma i ett gynnsammare läge.
Det följer med en motorbock men den passade inte riktigt mitt val av motor då förgasaren sitter på baksidan av motorn på fyrtaktaren. Det gjorde nu inte så mycket för jag hade en annan motorbock liggandes som passade fint.
Efter en del mätande så borrade jag de fyra hål i motorspantet som blindmuttrarna för motorbocken skall monteras i. När jag sedan skulle montera dessa så upptäckte jag att det hade varit mycket enklare att pilla dit dem om jag inte hade limmat dit det andra spantet i kroppen först.
Motorkåpan
Det sista jag gjorde var att ta upp hål i motorkåpan så att motorn skulle få plats. Efter att ha mätt några gånger så tog jag mod till mig och satte borrmaskinen i motorkåpan och sedan använde jag en liten sax till att klippa upp de hål som behövdes. Efter det så krävdes det lite arbete med sandpapper och fil för att få till hålen på ett skapligt sätt.
Allt
Det var allt jag hann göra så här långt, men det är faktiskt inte så mycket kvar att göra. Först och främst så skall motorn skruvas bort och sen skall kroppen målas och vingen kläs och efter det återstår radio och motorinstallation. I nästa nummer så är det tänkt att det skall vara gjort och modellen flugen några gånger, vi ses då.