I förra artikel så blev själva bygget av Stein Model Corsairen och vi lämnade bygget när det hade blivit dags att klä vinge och stabbe och måla kroppen.
Klädsel och färg
Vinge och stabbe skall kläs på något sätt för att de skall hålla mot väder och vind och detsamma gäller de olika rodren. Valet föll på MonoCote eftersom jag hittade en lämplig en rulle sånt hemma med en färg som verkade matcha skapligt med en gammal burk Pactra sprayfärg. Båda hade dessutom en blå färg som jag tyckte stämde rätt bra med den jag har sett på bilder av förebilden.
Klä
Att klä med plastfilm är inte särskilt komplicerat och bara man ser till att få alla skarvar åt rätt håll, dvs bakåt, så att den inte släpper i fartvinden är det ett utmärk sätt att få modellen klädd i ett moment utan att behöva måla och bränsleskydda. Problemet med plastfilm på en warbird är att den oftast är blank och det passar vanligen inte så bra då den typen av flygplan. Som tur är så är Corsair ett amerikanskt flygplan från andra världskriget och de tenderar att vara ovanligt blanka vilket gör att det inte ser så illa ut med plastfilm trots allt.
Jag började med vingen och de dubbla knäckarna gör att den är lite lurigare att klä än vad det vanligen är, det är inget problem egentligen det tar bara något längre tid. När vingen var färdigklädd så var det skevrodrens tur. När även dessa var klara så satte jag dit dem på vingen och egentligen så skulle de sättas fast med små gångjärn av nylon men jag gjorde som så att jag tejpade fast dem i överkant. Något som jag har gjort på många modeller i den här storleken och som jag aldrig har haft några problem med. För att det skall fungera så måste givetvis klädseln sitta fast ordentligt och det vara en bra och kraftig tejp som används. Sen klädde jag stabbe och höjdroder men dessa väntade jag med att sätta dit eftersom stabben måste limmas fast i kroppen först och den var inte klar ännu då lackningen av den återstod.
Målning
Att måla med sprayfärg tycker jag är rätt svårt, eller för att var exakt så är det inte så svårt men att få ett bra resultat brukar vara svårt. Särskilt svårt är det med färg som skall vara blank tycker jag för har man på för lite färg så blir färgen inte blank och blir det för mycket färg är det risk att det blir rinningar. Något som underlättar är om man har en lokal med bra ventilation, bra ljus och om man dessutom har gott om tid. Tyvärr så lyckades jag i vanlig ordning inte pricka in någon av dessa detaljer. Innan jag målade så hade jag maskerat motorspant och knölat i lite tidningspapper i modellen för att inte få allt för mycket färg på oönskade ställen. Sen hängde jag upp modellen i taket och sprutmålade några gånger, även motorkåpan, skevservolocken och den bit som skall sitta under vingen fick sig ett par omgångar färg och sen var det bara att vänta på att färgen skulle torka vilket tog ungefär en vecka.
Skevroderservon
Eftersom kroppen var tvungen att torka så passade jag på att installera servona i vingen under tiden. Som ni kanske minns så såg jag till att lägga i förlängningskablarna till skevservona redan innan jag limmade ihop den och det var nog smart för att få dit dem efteråt hade blivit en jobbig historia. Med i byggsatsen följer det med två runda brunnar i ABS-plast som det är tänkt att man skall sänka ner i vingen och sedan skall servona limmas i dessa och ett plastlock sättas över alltihopa. Jag gjorde i stället så att jag skar ut plats för servona i vingen efter servonas form. Eftersom det var ganska stora kulor cellplasten så blev tyvärr inte hålen så värst servolika. Så för att råda bot på det så bestämde jag mig för att gjuta servobrunnar i epoxy, det låter mer avancerat än vad det är, för det är egentligen väldigt enkelt.
Jag tog helt enkelt och lindade in servona i gladpack och sedan blandade jag 30-minuter epoxy och microballonger (det går bra med bara epoxy också men det blir tyngre). Denna smet hällde jag ner i hålet där servot skall sitta och så satte jag dit servot som det skall sitta med gladpacken fortfarande lindat runt servot (Bild 1). Om det rinner över av epoxy får man lov att torka bort det och det gäller också att se till så man inte limmar fast servokabeln och att det finns plats för servo oket att röra sig. När epoxyn har torkat så tar man upp servot igen och om allt har gått bra så skall man ha ett hål som är som gjutet för servot (Bild 2). Eftersom servot sitter så pass bra i hålet så krävs det heller inte så mycket för att hålla det på plats, själv så limmade jag dit servona med UHU-por (Bild 3).
Linkagen till skevrodren är av traditionell typ med Z-böjar och linkar och med detta på plats återstod bara att sätta dit locken över servona (Bild 4) så var vingen klar.
Kroppen
När färgen verkade ha torkat tillräckligt mycket så tog jag och monterade stabbe och höjdroder, detta är en enkel procedur och på höjdrodret så använder jag de medföljande gångjärnen. Två servon skall sitta i kroppen och dessa skruvas fast i de träribbor som jag tidigare limmade i, inga konstigheter här. Det ena skall sköta trotteln medan det andra givetvis är för höjdrodret, något sidroder finns inte. Till trotteln använde jag en av de medföljande ”snake”-stötstängerna i plast och pianotråd men till höjdrodret gjorde jag en rak stötstång av ett kolfiberrör och några bitar gängad stång. Jag tyckte att en rak och stum stötstång borde ge ett mer exakt rodersvar.
Kabinhuv
Det följer med en kabinhuv i klar plast och den skruvade jag fast på sin plats. Men när jag tittade på modellen så tänkte jag att det skulle vara snyggt om huven var lite mörk. Detta skulle göra att den syntes bättre, framförallt i luften och dessutom så skulle inte avsaknaden av inredning synas lika bra. Dessutom så hade jag en nyinköpt sprayburk med speciell färg för sådana saker, vilket kanske påverkade mitt beslut en aning. Jag sprayade försiktigt huven för att inte få den för mörk men när jag sen monterade den så såg den nästan svart ut. När jag sprayade den så såg jag igenom ett lager plast men när den är monterad så blir det två lager, när man ser från sidan, och dessutom är bakgrunden mörk inne i kabinen. Med andra ord så blev det inte riktigt som jag tänkt men nu vet jag i alla fall till nästa gång att vara ännu försiktigare med färgen.
Resten
Med alla servon och linkage på plats var det hög tid att installera de sista detaljerna för att göra modellen flygklar. Det handlade framförallt om tanken men även mottagaracc, strömbrytare och mottagare och sen några dekaler med amerikanska markeringar. Mottagaraccen ligger under tanken framför vingen och är inlindad i rejält med skumplast. Den tank jag använde passade perfekt i hålet i spantet som skall hålla den på plats och kommer ingen vart. En sak som jag tänkte på när jag pysslade dit grejorna i kroppen är att det är väldigt gott om plats trots att modellen egentligen är rätt liten. Det beror givetvis på att kroppen är i glasfiber och att det inte är en massa spant och liknande inuti kroppen.
Flygning?
I förra artikel så skrev jag att modellen skulle byggas klart och flygas till den här artikel. Modellen är klar men tyvärr inte flugen, vädret har helt enkelt inte varit på min sida vad det gäller modellflyg under den här tiden. De få tillfällen som det är skapligt väder och ljust på samma gång är inte så många och när de väl inträffar så är det aldrig på helgerna. Men jag antar att det bara är att gilla läget och för att stilla abstinensen så finns det lyckligtvis möjligheter att flyga inomhus nu för tiden. Men eftersom bygget är klart kan jag sammanfatta vad jag tyckte om att bygga modellen så skall jag försöka återkomma med en flygrapport lite längre fram.
Bygget
Nu är det bara att se fram emot lite bättre väder så att modellen kan komma i luften.