Den 17 augusti 2024 gick den andra Europacupen (EC) för andra året i rad av stapeln på Kvarnlanda modellflygfält, strax utanför Malmö.
Likt förra året bidrog Malmö Radioflygsällskap (MRFS) med ett gott bemötande och mycket god service till oss deltagare. Kvarnlanda flygfält ligger vackert beläget mitt i den skånska naturen med utsikt över böljande hagar och skogsdungar, vilka som tillägg är perfekta att sätta fast modellflygmaskiner högt uppe i om man tycker sånt är kul! Undertecknad har provat, tro mig det var jättekul… 😉
MBS
Hela EC tävlingen var dessutom sponsrad av MBS-rcmodels i Herrljunga. De var så pass generösa att varje deltagare som var med på tävlingen erhöll 10% rabatt vid köp hos dem vid ett valfritt tillfälle, sånt uppskattar vi. Stort tack till MBS och Magnus för detta bidrag till oss!
Utländska piloter
Precis som förra årets EC i Malmö kom det utländska piloter till Sverige för att göra upp om vem som skulle bli segrare över de skånska slätterna. I år kom det två tjeckiska piloter och två tyska piloter. Tjeckerna heter Pavel D och Pavel P och tyskarna heter Rüdiher K och Ewald H. Det är alltid roligt och givande när det kommer gäster och hälsar på oss som har åkt hundratals mil enbart för att flyga Aircombat, så pass kul är sporten som vi håller på med!
Pavel
Det var både ett trevligt men tillika farligt motstånd som våra vänner från både Tjeckien och Tyskland hade skickat upp till oss. Pavel D är en av världens främsta Aircombat-piloter just nu, både när det kommer till ww1- och ww2-klassen, så det är ingen underdrift att det blev aningen svettigt på pannan när man läste att hans namn fanns med bland de anmälda piloterna till tävlingen. Vi var också ett gäng svenskar som for ner till vår södra front för att försvara ACES Sveriges färger. Totalt skulle tio piloter ställa upp på startfältet med svenskarna inräknade.
Bara WW2
Detta år skulle det endast tävlas i WW2-klassen, villet medförde att det blev ett lagom intensivt tempo under tävlingsdagen. Till råge på detta så ställde dessutom MRFS upp med pilotdomare till alla våra heat som vi flög, vilket medförde att vi piloter inte behövde döma varandra mellan heaten, hatten av för denna hjälpen!
6 piloter
Själva flygandet flöt på bra under dagen, vi bestämde oss för att flyga 6 piloter per heat då vi var 10 stycken tävlande piloter, detta med ett rullande heat-system så att alla får möta varandra i olika rundor och det flögs 3 heat + final. För personlig del började jag dagen med min nya F4U Corsair. Corsair är en trevlig och stabil maskin att flyga, med sin dubbelknäckta vingform ligger den som gjuten i luften. Trots detta hade jag inte marginalerna på min sida i första heatet och hamnade istället i en kollision med Jonas B:s IL-2, dock åkte endast Jonas IL-2 ned i backen medans min Corsair flög vidare vilket gav undertecknad en “kill” att fylla i till protokollet.
Sick-sack
I nästkommande heat var det läge att byta modell då Corsairen hade fått ett nytt luftintag, typ precis vid höger knäck på vingen. Nu var det istället dags för C3603 Thun som jag vid detta laget är väl influgen på. I detta heatet var även Pavel D uppe med sin japanska Nakajima. Det var en hård fight på låg höjd som gick i hög fart, sick-sack mellan buskar träd. Detta gav mig ett klipp och en hel maskin vilket var en förbättring från förra heatet. Pavel D fick till två klipp och en hel maskin.
Kaninhål
För Jonas B och Mattias W blev det ett spektakulärt avslut på den jakt de hade mellan varandra under heatet, de fightades av och an under större delen av heatets gång och till slut hamnade de för nära varandra och Jonas IL-2 åkte in i Mattias Bf-110 och det blev ett totalhaveri med båda maskinerna i backen, men som tur var hittade piloterna de viktigaste delarna efteråt i form av motorer. Det ska tilläggas att det är ett myller av kaninhål ute på fältet som vi flyger över, om man skulle ha riktig otur skulle exempelvis en motor eller något annat dyrbart kunna ramla ner i ett sånt hål efter kollision vilket skulle göra det i princip omöjligt att hitta isåfall.
Final
För min egna del blev det en besvikelse i finalen. I heatet före finalen hade jag fått till 2 klipp vilket var en förbättring. I finalen var det allt eller inget. Jag gav mig in i luftstrid med den andra tjeckiska piloten Pavel P. Efter några sekunders kurvstrid hamnade vi i den berömda cirkeln där båda svänger runt varandra. Jag måste göra något för att komma ut från cirkeln, så jag skevar åt andra hållet för att gå ur svängen och komma in i ett bättre läge bakom honom. Problemet är att han tänker likadant och går också ut ur svängen och på något sätt hamnar vi mot varandra och gör en frontalkrock med varandra. Det blev ett större konfettimoln av båda våra maskiner i luften vartefter olika flygplansdelar singlade mer över fältet framför oss. Jag och Pavel mötte varandra direkt efteråt, tog varandra i hand, skrattade och kollade sedan på när resten av de kvarvarande piloterna fightades vidare i luften.
De som var kvar i luften efter min och Pavel P:s kollision var Ewald H, Pär B och Stefan B. De jagade runt varandra och både Stefan oh Pär lyckades få till var sina klipp. För Pavel D blev det ingen final alls, han fick tekniska problem med sin maskin, vilket resulterade i att hans maskin direkt efter start kraschade i marken och blev oflygbar. Trots att Pavel D inte fick tillgodose sig några poäng i finalen, skulle det ändå räcka för honom att ta hem segern. Efter slutsignalen i finalen var det äntligen dags för prisutdelning och på pallen stod följande:
1:a plats Pavel D 1258 poäng
2:a plats Pär B 1142 poäng
3:e plats Jonas B 1120 poäng
Sammantaget var detta en lyckad tävling med trevliga möten och rolig flygning. ACES Sverige tackar våra utländska vänner som åkte hundratals mil både från Tyskland och från Tjeckien för att hälsa på oss! Nu stundar SM i Vara om några veckor, så det är hög tid för mig att rensa bort jord ur förgasaren och limma ihop de delar som jag lyckades hitta mellan alla kaninhålen.
//NC