Förra veckan så började kropparna kläs och denna vecka fortsätter bygget med det. Men det skall också göras stabbe och fena, huv och installeras motor och servon!
Mer klädsel
Kropparna kläddes med Oracover uppe på papperet, förra veckan hade undersidorna klätts med grå klädsel och denna vecka kläs de klart med grön klädsel. Kulören heter Olive-Drab. Som går att se på bilderna blev de inte helt släta, detta beror till större delen på att jag inte riktigt vågade gå på med för mycket värme. Det är ju trots allt cellplast under pappen och jag var osäker på hur mycket jag vågade värma innan kropparna skulle börja smälta under pappen. Men resultatet blev om inte jättesnyggt så i alla fall funktionellt och dessutom helt bränslesäkert.
Stabbe och fena
Stabbe och fena gjordes av balsa, 5 mm om jag inte minns fel. Det är egentligen bara att skära utdelarna. Limma ihop de två delar som utgör fenan. Putsa och klä med samma klädsel som på kroppen. Här är det balsa så då blev finishen bättre. Höjdrodret fasades i framkant för att det skall kunna röra sig och som gångjärn användes gångjärn! Det vill säga de mylargångjärn som består av lite luddig plast och som brukar kallas CA-gångjärn. Jag passade också på att montera roderhorn som är den klassiska varianten i plast som sitter fast med två skruv. Just dessa är inköpta från Slec in England.
Montering
Efter att kropparna och stjärtpartierna var klädda och klara återstod att montera ihop dessa. Eftersom jag hade skurit spår i kropparna för stabben och fenan och det egentligen inte behövde så mycket för att hålla dem på plats. Det vill säga de sitter inte uppepå kroppen utan i ett spår och behöver egentligen enbart hållas på plats. Så med det i åtanke bestämde jag mig för att limma direkt på klädseln. Detta går bra med huvlim från DeLux Materials då det biter bra på Oracover. Detta skulle jag inte göra på en modell där man limmar stabben uppepå kroppen. Då är det bäst att ta bort klädseln och limma fasta balsan direkt i kroppen. Detta lärde jag mig den hårda vägen på min första Blue Phoenix!
Servon
Höjdroderservot sattes i bakkroppen och limmades även det med huvlim. Trottelservot limmades fast inne i kroppen med samma typ av lim. Det här limmet ser ut som vitlim, men det sitter som berget på plast. Problemet är inte att tex ett servo lossnar om man har limmat med det. Problemet är i stället hur man skall få bort det när om det skulle bli aktuellt.
Motor
Någon form av motor behövs för att modellen skall flyga några längre sträckor. I det här fallet blev det OS 15LA, en lätt och pålitlig glidlagrad motor som passade utmärkt i dessa modeller. Den monterades i en motorbock av nylon. Detta är ett lite krångligt sätt att montera en motor, det blir många skruv! 4 för att hålla fast motorbocken, och lika många för att montera motorn i motorbocken. Men nu blev det den typen av lösning.
Huv
Huven gjordes av PET-flaska som värmdes på en plugg av trä. Mera information om hur det går tillväga finns här. Nu är denna plugg egentligen gjord för Mitsubishi Zero. Men den fungerade rätt bra på dessa modeller också. En japansk huv blev det i alla fall! Jag bestämde mig för att måla dem svarta på insidan och dekorera dem med lite grön Orastick. För att få ett lite mer skalariktigt utseende. Dvs med hjälp av Orastick, inte med att måla dem svarta. Mig veterligt hade inte Ki-100 tonade rutor. Men märkligt nog ser det inte så illa ut, för det döljer det faktum att det inte finns någon cockpit under huven! Huven limmades med samma lim som serona och stabbe/fena. Dvs huvlim, som här då användes till det somdetär avsett för!
Trångt
Eftersom jag skar ut insidan av kroppen så den lagom passade tanken blev det rätt trångt i kroppen! Det skall få plats en mottagare, vilket som tur är, är rätt små grejor nuförtiden. Dessutom en mottagar-acc. Jag använde en 1000mAh LiFe acc, också ganska liten och lätt. Dessutom skall ett trottel-servo samt linkage för detta få plats, och dessutom ha plats att röra sig! Därför rationaliserade jag bort strömbrytaren mellan mottagar-accen och mottagaren och ersatte detta med en skarvkabel. Det gick fint att bara låta dessa kablar sticka ut mellan vinge och kropp, sätta ihop dem och sen pilla in dem i kroppen. Jag satte ett buntband på den ena av kablarna som fick sticka ut. Sen var det bara att lätta lite på vingen och dra ut kablaget och koppla isär. Nu handlar ju detta om Aircombat. Så det händer att man inte behöver oroa sig över sådana detaljer som att stänga av mottagaren eller ta ur accen. Det kan så att säga lösa sig av sig självt under själva heatet!
Nu är kropparna klara, men som den uppmärksamme läsaren kanske har noterat så är det en väsentlig del som saknas. Förhoppningsvis löser detta sig nästa advent.
Glad tredje advent önskar Aces High!