Säsongen tjuvstartade traditionsenligt den första helgen i April med klubbmästerskap i Eskilstuna Modellflygklubb, eller om man så vill Skvadronsmästerskap för Griffon Squad. Detta då både medlemmar i skvadronen som medlemmar i föreningen kan deltaga och tampas om den ärofyllda titeln klubb/skvadrons-mästare. Och detta år var inget undantag. En annan tradition var att vädret var kallt och blåsigt. Detta trots att det bara några dagar tidigare hade varit 18 grader, sol och vindstilla. Men nu var vädret inte något som hindrade de åtta djärva piloterna som hade samlats för att trotsa vädrets makter och ringrosten efter en hel vinter utan Aircombat.

Till skillnad mot en vanlig tävling i Svenska Cupen så körs bara en grundomgång samt final för de sju bästa. Det är också enbart tillåtet att använda en modell och med tanke på detta så gäller regeln att de som flyger final är de 7 med bäst poäng efter grundomgången som också har modeller kvar! Reglerna som används är de vanliga reglerna med de ändringar som finns för att göra tävlingen enklare att anordna. För den som är intresserad av att ordna ett KM så finns dessa regler att ladda ned här!
Efter att säkerhetslinjer hade lagts ut, briefing hållits, korv ätits och diverse andra förberedelser hade utförts. Var det äntligen dags för första start, vilket de flesta var väldigt glada över eftersom nordanvinden började kännas i märg och ben trots många lager kläder.
Heat 1
Eftersom det var 8 piloter till start blev det 4 piloter per heat i grundomgången. Piloterna till start i heat 1 var Micke R. Christian G. Leif och Mattias W. Micke flög Thunderbolt, Christian en Mustang i balsa, Leif Fw190 och Mattias flög som vanligt en modell med en motor fler än alla andra, dvs Bf 110. Eftersom det inte ges normala poäng för flygtid men bonuspoäng för att vara snabb upp i luften är det extra viktigt att komma iväg snabbt. Den som lyckades bäst med detta i första heatet var Christian tätt följd av Micke. Trots att säkerhetslinjen hade lagt med så mycket vinkel som möjligt för att få motvind i starten så var starten luring. Detta eftersom vinden envisades med att vrida sig mer mot väster. De luriga startförhållandena gjorde att flygplanen svängde iväg kraftigt åt vänster efter kastet. Christian och Micke lyckades hantera detta. Värre gick det för Leif vars modell tog mark strax efter start. Mattias hade hjälp vid starten och startade mera mot vinden Bf 110:an gjorde en stabil start och såg ut som att gå på räls när den drog iväg. Detta var lite av en illusion eftersom det ganska snart visade sig att det krävdes en hel del trimmande av medhjälpare Greger för att få den att flyga som det är tänkt. Men med det fixat så tog Mattias rätt snart ett klipp på Christian. Och det var egentligen det enda som hände i detta heat. De tre som kom upp flög hela heatet och trots en hel del jagande blev det inga fler klipp.






Heat 2
I andra heatet var det dags för Fredrik, Tomas F, Robin och Greger att göra upp. I detta heat var det två eldrivna modeller. Fredriks Zero och Tomasa FW190, en modell i frigolit klädd på ett intressant och nydanande sätt. De andra två flygplanen var glödstiftsmodeller, Robin hade en FW190 av egen konstruktion och Greger en Hawker Hurricane som han konstruerade för många år sedan. Just detta exemplar var nylagat men hade varit med på äventyr utomlands för många år sedan. Den var utrustat med en ASP 15 motor, den klassiska blåtoppen. (En motor som faktiskt verkar finnas att köpa igen. Reds anm) Innan start hade något problem med tankinstallationen upptäckts med detta hann åtgärdas innan start.






När startsignalen gick var det kanske ingen överraskning att de två elmodellerna var i luften först. Undertecknad var först upp och Tomas strax efter. Mina egna upplevelser av flygningen var att det till en början kändes helt orimligt att ens försöka jaga någon och få med sig något klipp i den kraftiga vinden som låg längs säkerhetslinjen. Detta gjorde att modellerna flög väldigt fort åt höger och långsamt av vänster och det var svårt att planera exakt var modellen skulle hamna efter en sväng. Men efter någon minut när den värsta ringrosten var avskakad tog ändå jakten efter streamers att klipp fart. I detta heat så blev det två klipp då Tomas och Fredrik tog var sitt. Dessutom var både Greger och Robin tvungna att landa något i förtid vilket gjorde att det tappade de viktiga poängen man får för att flyga i slutet på heatet.






Final
Eftersom det var åtta piloter till start och sju får flyga final så var det bara en pilot som missade finalen. Denna pilot blev Leif som efter sitt missöde i starten inte hade någon hel modell att ställa upp med.
Nu alla uppvärmda efter att ha flugit ett heat och det var ingen tvekan i flygningen.
I finalen blev det en hårdare streamer-jakt. Det visade sig att sju modeller i luften är många fler än 3-4 stycken. Dessutom var nu alla uppvärmda efter att ha flugit ett heat och det var ingen tvekan i flygningen. Först upp denna gång var Tomas mycket tätt följd av Christian. Robin flög lågt för att försöka hålla sig oklippt men fick till slut släppa till en bit streamer. Fredrik fick ett klipp på Mattias Bf110 och var när det hände rätt konfunderad av var streamern tog vägen. Det var uppenbart ett klipp, för streamern blev väldigt kort. Men den fanns inte någonstans i luften. Den hittades efter heatet inlindad runt motorn på Zeron! Greger tog ett klipp, men på vem är jag osäker på. Tomas klippte undertecknad och fick därmed revans efter första heatet då det omvända hände. Både Fredrik och Tomas tog sedan var sitt klipp till. Men på vilka är oklart så här efteråt. Detta till trots så var det mest spektakulära som hände att Mickes Thunderbolt och Christians ny-reparerade Mustang fann varandra i en klockren mid-air nos mot nos. Något som påverkade deras poängskörd negativt! Jag vet inte om någon av dessa modeller var reparerbara. Men de var å andra sidan de enda modeller som fick några alvarliga skador under dagen.




När slutsignalen gick efter finalen vidtog poängräkning och det var klart att det skulle stå mellan Fredrik och Tomas F om vem som skulle ta hem årets titel. Båda hade 3 klipp var samt var snabbast upp i var sitt heat. Det som till slut fällde avgörandet var att Tomas inte flög hela finalen och på det sättet gick miste om några poäng. Till slut skiljde det 15 poäng till Fredriks fördel.

Prispallen blev som följer:
- Fredrik P.
- Tomas F.
- Mattias W.
Det viktigaste var dock att trots den bitande vinden så verkade alla ha en trevlig dag och det var många som åkte hem taggade inför säsongen som börjar om bara några veckor. Dessutom på exakt samma ställe. Väl mött då.
Text och foto av Redaktören om inte annat anges