Här fortsätter serien om att konstruera, bygga och flyga en Aircombatmodell. I denna artikel så skall kroppen göras klar.
I förra artikeln i denna serie så hade bygget av min Aircombatmodell kommit så långt att den var färdig att klä. Motorspantet och vinginfästningar är på plats och då skall det bara vara att plocka fram utrustningen för att börja klä. Kroppen klär jag med papper och balsadelarna med plastfilm av något slag, det går givetvis att klä även balsadelar med papper men personligen föredrar jag att göra det med plastfilm då jag tycker det är enklare. Har du inte klätt med papper förut så rekommenderar jag att du läser den artikel om att klä med papper som finns på annan plats i detta nummer innan du läser vidare här.
Glasfiber
Innan jag börjar klä kroppen så brukar jag limma dit några förstärkningar i form av glasfiber längs kroppen på sidorna och även på över och undersidan. Det går bra med målarremsa eller med glasfiberväv, i det här fallet så använde jag 80 grams glasfiberväv som jag limmar dit med vitlim (den varianten som tål fukt) blandat med lite vatten. Egentligen är det inte alls nödvändigt att göra den här förstärkningen när kroppen är skuren i rosa eller blå frigolit och det ger lite sämre ytfinish eftersom väven syns igenom papperet. Anledningen till att jag ändå gör det är nog mest av tradition eftersom jag tidigare använde vit frigolit till kroppen och den konstruktionen blev rätt klen utan förstärkning. Men det kan vara bra att känna till att det går att förstärka på det här sättet i vilket fall som helst och en fördel är att det är i princip omöjligt att kroppen slår sig med dessa förstärkningar på plats. När detta har torkar så är det hög tid att börja klä.
Kroppen
För att klä en kropp som den på Tempesten så går det åt tre delar papper, en längst bak, en för resten av bakkroppen och en för den främre delen. Anledningen till att det går åt två delar till bakkroppen är att den har lite olika strutform på de två delarna och det är risk att det blir veck på papperet med bara en bit papper. Jag brukar även peta in en balsabit i det spår där stabben skall sitta så att bakkroppen får den form den skall ha med stabben på plats.
Börja klä bakifrån med den minsta biten (Bild 1, 2) och sätt dit delarna med överlapp så att alla skarvar blir bakåt. Ta sedan nästa del (Bild 3) och här kan man få lov att klippa lite flikar (Bild 4) för att undvika att papperet skrynklar sig.
När den främsta biten skall på plats så är det viktigt att klippa många små snitt vid vingbädden (Bild 5) så att det går enkelt att vika in papperet på insidan och att göra dessa flikar ganska långa så att de hålls på plats av sig själva, är de för korta vill de gärna resa sig igen. Vik även papperet runt motorspantet (Bild 6) så att det inte finns någon exponerade frigolit där på liknande sätt som vid vingsadeln. Kom ihåg att låta papperet svälla ordentligt innan du sätter det på plats och att om det torkar någonstans ha på mer lim och vattenblandning på de ställena.
Vingen och stabbe och fena
Eftersom det finns en annan artikel om hur det går till att klä en vinge med papper här intill och jag i nästa nummer skall visa ett annat sätt att klä en vinge hoppar jag över detta och går direkt på stabbe och fena. Här är det egentligen inga konstigheter utan dessa klär jag med plastfilm, Oracover eller något liknande, samma sak med höjdroder och skevrodren.
Montering av roder
Nu så har vi en kropp, stabbe, fena och höjd och skevroder klädda och klara så då skall vi se hur vi får ihop detta till ett flygplan, jag börjar med att montera skevrodren på vingen och det gör jag på det enklaste och snabbaste sättet, med packtejp. Jag sätter en tejp på översidan, viker upp rodret mot vingen så lång det går och sätter en tejp på undersidan. Detta kanske verkar klent men jag har använt denna teknik på otaliga modeller genom åren och det har aldrig varit något problem.
På de flesta Aircombatmodeller fungerar det utmärkt att göra ett helt höjdroder där höger och vänster sida sitter ihop, men eftersom stabben sitter ganska långt fram på Tempesten så är det snyggast att sätta en pianotråd för att förbinda vänster och höger höjdroder, så undviks ett onödigt stort hål i bakkroppen. Höjdrodren sätter jag dit med vanliga Mylar-gångjärn, anledningen till att jag inte använder tejp är att höjdrodret sitter mitt i oljesprutet och det finns kanske en liten risk att tejpen släpper. Jag bestämde mig dessutom för att göra sidroder på min modell vilket är ganska ovanligt på Aircombatmodeller, men det kan vara trevligt att ha, tänkte jag.
Stabbe och fena
När rodren är på plats så limmar jag ihop stabben och fenan (Bild 7), se till att det blir 90 graders vinkel här! Jag skär också bort den bit av kroppen som hamnar ovanför stabben och delar den i bitar som passar mellan stabbe och fena och limmar dit dessa bitar i vinkeln mellan stabbe och fena. Sen skär jag ett spår där den främre delen av fenan skall sitta i kroppen och efter det limmar jag dit hela paketet på kroppen med vitlim eller epoxy. Se till att de inte är någon klädsel i limytorna och att det sitter rakt åt alla håll.
Vingfastsättning
På Tempesten så sätter jag en pigg av rundstav i framkant på vingen. Limmat i vingen finns en plywood förstärkning och mitt på vingen i framkanten borrar jag ett hål och limmar fast en pigg av rundstav. Detta skall sedan passa i det plywood spant jag tidigare limmade fast i kroppen. I bakkant så sitter vingen fast med en nylonskruv och jag limmar dit en förstärkning av plywood på undersidan av vingen (Bild 8) för denna som jag sedan borrar ett hål i så att skruven passar i den islagsmutter som jag tidigare limmade in vingfastsättningen i kroppen, det kan vara smart att vänta med att borra hålet tills efter målningen.
Målning
När jag har kommit så här långt så brukar jag måla modellen, det brukar vara enklare att göra det innan servon, stötstänger och motor och är på plats. Den här gången så tänkte jag måla min modell silverfärgad och eftersom plastfilmen jag använde är silverfärgad så målade jag kroppen innan jag satte stabbe och fena på plats då dessa inte behövde målas (Bild 9). Det går bra att måla med vanliga sprayburkar eller med någon annan form av sprutning. Ta det försiktigt med de första lagren färg för pappret tenderar att vilja suga åt sig onödigt mycket färg om det blir för mycket färg i början, spruta hellre flera gånger. Det går även att måla med pensel men risken är att det går åt mycket färg och att det blir onödigt tungt. Är färgen inte bränslefast så måste den skyddas med någon form av bränsleskyddslack och till det brukar jag använda bränslefast klarlack som finns att köpa i hobbyhandeln. En annan variant är att tejpa modellen med packtejp i stället, det är rätt pyssligt men det förstärker också modellen. Solarfilm och liknande produkter är inte så enkla att måla på då färgen inte gärna sitter kvar, men det går att lösa, putsa solarfilmen med lite fint våtslippapper innan målning så fäster färgen.
Servon och stötstänger
I vingen så finns det två alternativ, ett servo till varje skevroder eller ett servo och stötstänger ut till skevrodren, som det tex ser ut på många trainers. Eftersom jag hade ont om servon valde jag att använda ett servo men det är egentligen enklare med två.
I kroppen är det bara servot till höjdrodret och trottelservot som skall monteras. Servot till höjdrodret sätter jag nästan alltid i bakkroppen nu för tiden, det är en enkel och servicevänlig monteringsmetod som ger en kort stötstång. Jag gör så att jag skär ett hål för servot och limmar dit två små plywoodbitar eller en liten ram av plywood att skruva fast servot i (Bild 10), kanske inte den allra snyggaste lösningen men funktionellt. Väljer du den lösningen så sätt servot på den sida där avgaserna inte kommer ut. Det går givetvis utmärkt att placera servot inuti kroppen och använda en längre stötstång om det är så att man tycker ett externt servo stör utseendet, eller för att få lite mindre luftmotstånd kanske. För att föra över servots rörelser till rodren använder jag vanliga M2 stötstänger och linkar och roderhorn av nylon som går att köpa i hobbyhandeln, eller så göra jag Z-böjar på stötstängerna i stället för att använda linkar.
Motorinstallationen
Jag valde en OS 25 FX till Tempesten då den är godkänd med en motor i den storleken i Aircombat (Bild 11). Motorn sitter fast i en motorbock av nylon som skruvas fast i motorspantet, jag har varit förutseende nog att sätta dit islagsmuttrar i motorspantet sedan tidigare. Jag valde att montera motorn så att ljuddämparen hamnar under vingen, och cylindern lite snett neråt (Bild 12). Detta kanske inte är den mest praktiska motormonteringen men det ser snyggt ut. Mer fältmässigt kan vara att montera motorn stående med cylindern uppåt. Trottelservot monterar jag på lämplig plats inne i kroppen. Sedan så stoppar jag in en tank i lagom storlek i modellen och ser till att den hamnar i rätt höjd i jämförelse med förgasaren på motorn, jag använder skumgummi för att få den på rätt ställe. Mottagaraccen lindar jag in i skumgummi och klämmer in ovanför tanken (Bild 13).
Over and out
Nu är nästan modellen klar och i praktiken så är den flygklar nu, så när som på mottagare. Men det är några saker som saknas för att min modell verkligen skall se ut som en Hawker Tempest II och det är en motorkåpa som jag tänkte försöka få tag i någon lämplig plastburk till och kabinhuv som skall tillverkas och hur det går till att tillverka en sådan skall vi se nästa gång, då det även skall provflygas om allt går enligt planerna.