Konstruera, bygg och flyg din egen Aircombatmodell, 4.

I denna den färde delen i artikelserien om att bygga en Aricombat-modell så blir modellen klar och får äntlige sitt luftdop.

Nu har bygget av den modell som vi har haft som exempelmaskin i den här byggserien kommit så långt att det enbart återstår några detaljer innan den äntligen skall få sitt luftdop. Det som återstår är kabinhuv och motorkåpa. Hur man gör en kabinhuv finns det en separat artikel om: Tillverka en kabinhuv av PET-plast.

Motorkåpa
Beroende på hur modellen ser ut så finns det olika varianter hur nosen på modellen kan göras. Till många flygplan passar det bra att göra motorkåpa i frigolit och om man tittar på modeller på en Aircombattävling idag så är de flesta modeller gjorda på det viset. Då blir motorkåpan som en del av kroppen och skärs och kläs på precis samma sätt som resten av kroppen. En annan variant är att göra dem på exakt samma sätt som kabinhuven, detta är praktisk eftersom den plasten är så otroligt stark. Tyvärr så visade det sig att på just den modell jag har byggt så är de 2 liters flaskor som finns för små för att det skall gå att göra en kåpa i plast, ibland så finns det 3 liters flaskor att få tag i men jag hittade inte några sådana just nu. Men på en maskin som har en rund nos så finns det nästan alltid någon flaska eller burk i plast som passar någorlunda som motorkåpa. Har den modell som man har konstruerat en väldigt komplicerad motorkåpa så krävs det lite fantasi eller så får man göra en motorkåpa i glasfiber men hur detta går till återkommer jag till någon gång längre fram då det går lite utanför ramarna på denna artikelserie. Kåpan på min Tempest är faktiskt gjord av en toalettborstehållare och för att få fast den på kroppen limmade jag fyra stycken träbitar på motorspantet och skruvade kåpan i dessa.

Flyga, nej inte riktigt än
Med kabin och motorkåpa på plasts så är det äntligen dags för det som har varit målet med allt detta arbete. Att få flyga en modell som du själv har konstruerat, byggt och målat. Det har varit några hinder på vägen som har varit tvungna att lösas och en del funderande på lösningar på olika problem men nu så ligger modellen monterad där på byggbordet och bara ber om att få komma ut till fältet för att få göra det som den är konstruerad för, nämligen flyga!

Men först är det några saker som måste kontrolleras, till att börja med var är tyngdpunkten? På en aircombatmodell så kan det vara lämpligt att böra med tyngdpunkten någonstans runt 20-30% av kordan framifrån sett och oftast är det bättre att ha den lite för långt fram än för långt bak. Sen måste rodren kontrolleras, för det första, går det åt rätt håll och verkar utslagen rimliga. Det skiljer givetvis mycket på olika modeller men på Tempesten så brukar det vara bra med ca 4-6 mm utslag åt varje håll på höjdrodret till att börja med och med ca 8-12 mm åt varje håll på skevrodret. Har du en radio med Dual-Rate så använd detta för att göra två varianter av utslag ifall du är osäker. För de som mest har flugit moderna 3D modeller så kan jag tala om att utslagen på en aircombatmodell skall inte ens vara i närheten av utslagen på en sådan. Personligen så föredrar jag även att ha lite expo på en modell av den här typen, ca 30%, men det är en smaksak.

På fältet
Väl på fältet så är det som vilken premiärflygning som helst, kontroll av räckvidd, att motorn går bra, att mottagaraccen är laddad och annat som du brukar kontrollera. Har du aldrig flugit en liten snabb modell tidigare så rekommenderar jag starkt att du tar hjälp med den första flygningen av någon som har erfarenhet av detta och för att det skall gå fram hur viktigt jag tycker detta är så säger jag det igen, ta hjälp av någon som har erfarenhet av små snabba modeller om du är osäker själv. Det blev ganska många timmar vid byggbordet för att komma så här långt, eller hur? Om du bestämmer dig för att flyga själv så ta hjälp av någon som kastar, för att själva kasta en oprövad, otrimmad maskin är inte alltid så enkelt och är att be om problem. Försök få tag i någon som vet hur det går till att kasta modeller eller om du har någon som skall flyga modellen åt dig så kan det vara bäst att kasta själv.

Upp och iväg
Se till att motorn går bra och med motorn på fullt skaft spring några steg och kasta modellen rakt fram eller några grader uppåt, rakt mot vinden. Det är oftast viktigare att kasta rakt än att kasta hårt och man behöver inte vara någon spjutkastare för att få upp en sådan här modell, förutsatt att den har en rimlig vingbelastning och motorn drar bra. Men det bästa är givetvis ett kast som är både någorlunda hårt och rakt. När modellen väl är i luften och du har kontroll över den stig till betryggande höjd och trottla ner. För annars är det risk att modellen far fram fortare och fortare tills du tappar kontrollen över den och flyger i marken. Trimma modellen och om den känns bra och trevlig att flyga så är det bara att testa vad den går för, men flyg inte för länge så att det blir motorstopp. Ta det försiktigt vid den första landningen och lägg sista svängen en bra bit ut och på betryggande höjd och gör en lång och rak final, är du osäker på stallegenskaperna så är det enklast att mer eller mindre flyga ner modellen utan att försöka ta ner farten till riktig landningsfart. Det är bättre att komma ner på rätt köl lite för fort än att klippa modellen på en meters höjd och hjula runt på vingspetsarna. Känns modellen obehaglig att flyga försök att landa så fort som möjligt utan att för den skull stressa ner, det gör inte så mycket om landningen inte blir precis framför fötterna det viktiga är att modellen är hel. Försök att kontrollera vad som verkar vara fel, kanske är tyngdpunkten fel eller så är något krokigt eller roderutslagen helt fel.

Flyga
När modellen väl fungerar och du börjar komma överens med den så är det bara att flyga med den, en Aircombatmodell är en kul maskin att ha att busa runt med och är i den storleken att den är enkel att ta med sig till fältet. Dessutom så är det väldigt enkelt att tillverka reservdelar eller flera likadana flygplan när väl den första modellen är byggd eftersom en stor del av arbetet har legat i att ta fram mallar och klura ut hur saker och ting skall göras första gången, bygger du en eller flera likadana modeller till så kommer det att gå betydligt fortare då.

En extra bonus med att flyga en modell man konstruerat och byggt själv är tillfredställelsen när folk som ser den flyga kommer fram och frågar var du har köpte den och du kan svara ”-Den är inte köpt, jag har konstruerat och byggt den själv”.