Det här är sista delen i artikelserien om att konstruera, bygga och flyga en aircombatmodell och faktiskt så har vi gått igenom allt detta i de tidigare artiklarna. Men en artikelserie om detta ämne känns inte riktigt komplett utan en artikel om att tävla i Aircombat.
Vad tävlingsformen Aircombat går ut på hoppas jag alla vid det här laget har koll på men om du inte har det så finns reglerna på www.aircombat.se och vi kommer inte att gå igenom dessa här utan jag skall försöka ge lite mer kött på benen förutom det som står i reglerna och peka på några saker som kan vara bra att veta innan första tävlingen.
Skicklighet
Det är väldigt lätt att föreställa sig att de som håller på och tävlar är fantastiskt duktiga och att det inte är någon ide att jag själv åker och tävlar eftersom jag ändå inte kommer att ha en chans. Det är säkert sant när det gäller många typer av tävlingar men definitivt inte när det gäller Aircombat. Visserligen finns det en del piloter som är otroligt skickliga inom Aircombat idag men vilken normal modellflygare som helst som kan flyga en aircombatmodell kan vara med och tävla utan problem. Kan du starta, hålla modellen på ungefär samma ställe av himlen i 7 minuter och landa ungefär där du hade tänkt så skulle jag vilja säga att du har den kompetens som krävs. Det räcker troligen inte för en topplacering till en början, men enda sättet att bli bra på något är att hålla på med det så för att bli bra på Aircombat, om man nu har det som mål, så är det tävla som gäller. Men det känns som att de flesta som åker på tävlingar i Svenska Cupen i Aircombat gör det mest för att det är så himla kul att vara med och tävla.
Tävlingskalender
För att kunna åka på en tävling är det givetvis en förutsättning att veta var och när tävlingarna går. Som så mycket annat idag så finns den informationen på Internet, i det här fallet på samma ställe som reglerna och alla annan information om Aircombat finns, på www.aircombat.se. Det brukar nuförtiden vara ett tiotal tävlingar i Svenska Cupen per säsong.
En tävling
Innan man ger sig iväg till den första tävlingen i Aircombat så kan det vara bra att veta hur en tävling går till på ett ungefär. En tävling i Aircombat går i korthet till så att det börjar med ett Briefing där tävlingsledningen går igenom vad som gäller för den här tävlingen, det brukar mest vara sådan som är specifikt för just den tävlingen och om det finns några nya piloter så brukar de få en särskild Breifing av tävlingsledningen med mera grundläggande information. När alla är anmälda så anslås heatlistor för de olika omgångarna, eller i alla fall den första omgången till att börja med. Någon timme efter Briefing brukar första start vara och sedan flyger alla sina tre heat, ett i varje omgång och efter det är det final för de sju bästa. Efter det följer prisutdelning, där alla tävlande brukar få både diplom och applåder. De tre första får också pokaler eller medaljer så klart.
Träning
Det finns några saker som kan vara bra att träna på innan första tävlingen för den som vill komma bra förberedd. Det första och viktigaste är givetvis att flyga, för det är det som Aircombat går ut på till största delen. Att ha en, eller flera modeller som man är väl influgen på med sig till tävling underlättar givetvis enormt, i stället för att komma med en oflugen modell som blev klar kvällen innan tävlingen. Eller på morgonen. Det andra som är bra att träna på är att starta maskinen och komma upp i luften utan missöden. Det viktigaste är egentligen inte att det går extremt snabbt att komma upp i luften, även om det är bättre att vara snabb än långsam, utan det viktigaste är att ha en rutin som fungerar så att man i stridens hetta inte glömmer något och gör något fel, som att t.ex. glömma slå på glödströmmen. I tävling så får man även ha en medhjälpare som hjälper till vid tex starten och med att hålla koll vad som händer i luften under heatet. Det är oftast någon pilot som inte flyger i just det heatet men kan även vara en annan kamrat som råkar vara på plats.
Licens
För att få tävla krävs förutom SMFF medlemskap även en tävlingslicens. Den ordnas via den SMFF klubb man är ansluten till. Dessutom så måste plånboken, eller mobilen nuförtiden, med så att det går att betala startavgiften.
Utrustning
Egentligen så är det ingen större skillnad på den utrustning det krävs för att åka på en tävling jämfört med den som en vanlig dag på fältet kräver. Lite mer reservdelar kan vara bra att ha med som några extra propellrar och några nya glödstift. Snabbtorkande lim, både CA-lim och 5-minuters epoxy kan komma till användning och likaså tejp i olika former, men allt detta är nog saker som de flesta redan har i fältlådan. Dessutom brukar det aldrig var något problem att få hjälp eller få låna något som man glömt av andra piloter, särskilt om man är nybörjare. Det allra viktigaste är kanske att ha med sig lite att äta och dricka även om det ofta finns korv, hamburgare och liknande att köpa på plats. Men är det många startande så kan det bli en lång dag och då är det aldrig fel att ha med sig lite mat. En annan sak som erfarna Aircombatpiloter brukar ha med sig är en presenning eller liknande att lägga ut på marken att ha modellerna på och som går att täcka över modellerna med om det kommer en regnskur.
Tempest i tävling
Nu undrar förstås de som har följt den här serien med artiklar om jag tävlade med den maskin som jag byggt och hur det i så fall gick. Och det är faktiskt så att jag har varit med i en tävling med den och det var den som gick i Sala på vårkanten (Det här var nu många år sedan /Reds anm). I korthet så kan jag säga att jag flög nästan 2 heat med modellen, gjorde två klipp och var väldigt nöjd med min insats och med hur modellen flög. Tyvärr så blev jag lite övermodig och flög i marken i en split-S. Maskinen blev dock inte så skadad och kommer snart att vara lagad igen.
Det har varit intressant och roligt att skriva den här artikelserien och jag hoppas att det jag har plitat ner har sporrat många att prova på att konstruera och bygga modeller och kanske till och med prova dessa i tävling.
Flyg fort och krokigt!
Redaktören