En återkommande tradition Kristihimmelfärdshelgen är Kristiflygarträffen på Bålsjöfältet strax utanför Norberg i Västmanland. Detta år hade ACES blivit inbjudna att flyga några uppvisningsheat under träffen. 6 piloter slöt upp för att flyga, ett heat WW1 och ett heat WW2 skulle det bli under dagen.
Förberedelser
Undertecknad lovade att ställa upp som en av piloterna och även dokumentera det hela (vilket du ser resultatet av här). För att kunna flyga behövs det dock en modell, minst en. Så för att vara väl förberedd provflögs tänkta modell på tisdagen. Med mindre gott resultat vilket ledde till att en ny modell var tvungen att monteras ihop inför torsdagen. Detta skedde på onsdagskvällen. Så i stället för att vara väl förberedd var det nu i gammal god Aircombat tradition precis tvärt om för undertecknad. Dock borde det finnas både gott om tid att förbereda sig på plats. Trodde jag.
I Norberg
ACES-piloterna slog läger i närheten av det område som vi skulle flyga uppvisningsheaten. Vilket var rätt långt ifrån där de flesta besökare var samlade. Detta berodde på att den mesta aktiviteten just då var i den stora hangaren där det pågick full kommers. Detta eftersom det var där träffens Swapmeet pågick. Att det dessutom var under tak kan också ha bidragit till att hangaren var en populär plats. Efter att vi hade kommit i någorlunda ordning delades reklamlappar för Aces High ut till alla som såg ut att vara det minsta intresserade av Aircombat, eller modellflyg, eller flygplan.
Väder
Eftersom vädret av någon anledning inte verkar vara med oss än så länge denna säsong var flygaktiviteten tyvärr rätt begränsad. Det var några tappra piloter som trotsade vädret och tog upp sina modeller i luften. Bland annat flög Kristian Berggren en rätt stor fläktmodell. De flesta ägnade sig dock åt att köpa och sälja saker, äta korv, dricka kaffe, umgås och frysa. Så även undertecknad, Allt detta, utom det sistnämnda, väl valda aktiviteter denna dag. Det gick att göra en del fynd på swapmeet delen av träffen. Denna del hade växt till sig sedan sist jag var på plats. Även undertecknad fick helt oplanerat med några saker hem. Detta trots att jag inte hade ens tänkt att köpa något eller tagit med några pengar. Men det finns som tur är Swish. Eller det finns tyvärr Swish som jag konstaterade när jag kom hem och kontrollerade saldot på kontot.
WW1
Klockan 11 ungefär var det dags för ACES att visa upp WW1-Aircombat. En modig skara besökare trotsade vädret och slöt upp för att beskåda det hela. 5 piloter ställde upp till start NC, Lasse L, Stefan L, Felix och Pär B. Undertecknad koncentrerade sig på att försöka ta några bilder av det hela. Felix hade lite startproblem så Aces Highs utsände fick snabbt byta roll till mekaniker några sekunder. Men sen var alla i luften, en luft som inte medgav särskilt god sikt. Men något som var bra var att det åtminstone var lugnt i luften. Heatet genomfördes utan incidenter och efteråt fick piloterna svara på en del frågor från publiken. Bland annat undrade några yngre besökare vem som vunnit. Vilket var lite oklart, men troligen NC om poäng hade räknats. Informationslappar om Aircombat och Aces High delades ut till intresserade.
Efter detta återtogs de normala aktiviteterna i väntan på nästa uppvisningsheat som skulle hållas ca klockan 12. Nu fanns det alltså i möjlighet för undertecknad att genomföra vissa förberedelser inför heatet. När dessa var gjorda så väl som tiden tillät var det dags för det som troligen var dagens höjdpunkt. I alla fall för oss Aircombat-piloter
WW2
6 piloter plockade fram sina prylar till en något improviserad startlinje. Dock hade vi både huvuddomare samt digital klocka som på en vanlig cuptävling. Ett kort briefing genomfördes innan start där vi gick igenom säkerhet och startprocedurer. Detta så alla som behövde skulle få hjälp att komma i luften på ett säkert sätt. Precis innan start kikade jag mot publikplatsen och såg att en hel del folk hade samlats. Tillräckligt många för att en viss nervositet skulle infinna sig.
Heat
Signalen gick och jag kutade mot startlinjen, trots att vi hade pratat om att ta det lugnt. De flesta kom upp i luften utan problem. Dock inte alla, NC som hade åkt ända från Lidköping för att flyga fick motorstopp på sin OS 25FX direkt i starten och fick hämta modell, byta propp och göra en omstart för att sedan ge sig in i fighten. En fight som faktiskt var rätt hård trots att det ”bara” var en uppvisning och dessutom rätt disigt väder. Undertecknad gjorde ett klipp tidigt i heatet vilket var rätt förvånande med tanke på att modellen inte hade några ”streamer-catchers” överhuvud taget. Den var ju helt ny och det var en sak som hade prioriteras bort i förberedelserna. Lite senare gjorde modellen ett klipp till i en kurvstrid med Felix som egentligen var den som jagade streamer. Den Tempest han flög kurvade så mycket bättre att den kurvade in framför undertecknads Mustang. Något senare tog dock Felix revansch genom att klippa min streamer extremt nära Mustangens stjärtparti. Det gjordes flera klipp under heatet men det blev inga incidenter. I det stora hela ett mycket lyckat uppvisningsheat. Eftersom jag var den enda som gjorde två klipp utnämnde jag mig själv till segrare av uppvisningen. Givetvis bara för att undvika förvirring om någon återigen skulle fråga vem som vann. Vilket tyvärr ingen gjorde.
Avslutning
Strax efter att heatet var över kom regnet. Piloter och markpersonal fick bråttom att plocka ihop alla saker och få in dem i säkerhet i bilarna. Efter detta var ACES insats under Kristiflygarträffen över för denna gång. Trots väderförutsättningarna var det väldigt roligt och förhoppningsvis får vi komma tillbaka nästa år och kanske får vi då flyga i sol och värme. Det måste hända någon gång till slut!
Tack till Norbergs flygklubb som bjöd in ACES och gav oss möjlighet att visa upp Aircombat live.
Text: Redakören. Foto: Julia och Redaktören