Årets Aircombat säsong började i Säter sista helgen i Maj. Säter är ett klassiskt Aircombat fält där det bland annat har arrangerats SM minst en gång.
Det är också ett fint fält för Aircombat, gott om plats och bara vall runt fältet. Bra om man råkar flyga ner utanför fältet av någon anledning, vilket faktiskt kan hända i Aircombat. Otroligt nog var det också väldigt fint flygväder. Det enda som ställde till det lite var att när vinden väl kom igång under dagen kom den bakifrån. Det vill säga medvinsstart var ordningen för dagen.
Till start i WW2 kom sju piloter och det kördes rullande schema med 5 piloter i varje heat förutom det sista där det var sex pilot. Förutom i finalen så klart där alla sju fick vara med.
Första heatet var en rätt lugn historia, pga medvind, ringrost, solen och för att det var första heatet, eller kanske av helt andra anledningar, så blev fighten rätt högt och långt bort. Jag minns inget speciellt från detta heat förutom att jag själv gjorde ett klipp och sen en dålig landning.
I heat två var jag domare och det var också första heatet för en rookie, Christian från Eskilstuna. Han fick göra två startförsök, på grund av medvinden, men sen var fighten igång även för honom. Det kändes som att fighten blev lite närmare i det här heatet men även detta heat var väldigt städat och jag minns inte några kollisioner eller så, men jag kan ha fel.
Heat tre så var vi bara fyra i luften eftersom först Christian behövde lite tid på sig att komma i luften och samtidigt som hans Zero kom in i fighten försvann Lasse Lundells italienska fighter någonstans i vallen. En liten stund senare så blev det ännu färre när undertecknad tog ett par klipp och i samma manöver flög ner sig själv.
Heat fyra blev det också bara 4 i luften när undertecknad fick strul med höjdrodret och kvickrollade ner i marken ett par minuter in i heatet.
Heat fem så var det sex piloter i luften och det gav mycket tightare fight. Men jag har inga direkta minnen av detta heat.
När grundomgångarna i WW2 var klara åts det hamburgare och sen kördes det ELAC. Efter det var det dags för final. Till final kom alla som var på plats, en fördel med att bara vara sju till start. Alla får vara med! Inför finalen var det rätt hårt om förstaplatsen mellan undertecknad och Per från Örebro. När finalen kom igång stod det ganska snabbt klart att det är stor skillnad på att vara fem eller sju i ett heat. Jäklar vad trångt det blir i luften när det är sju flygplan i luften. Per kolliderade med någon, Oscar tror jag, men jag kan ha fel. Pers Mustang blev i kollisionen av med skevrodret på höger vinge och dessutom en bit av själva vingen. Det förbättrade troligen inte flygegenskaperna men Per lyckades inte bara fortsätta flyga utan gjorde även två klipp efter detta! Undertecknad lyckades också få till två klipp men med en hel modell.
Inför prisutdelningen var det spännande om vem som skulle ta hem det hela men till slut blev det som så ofta förut Per som drog det längsta strået och plockade hem den största pokalen. Grattis Per! Prispall: Per, Fredrik, Kilbro