Planka vingar med balsa

Det finns flera sätt att bygga sina vingar. Det vanligaste på Aircombatmodeller är att vingar klädda med papper men ett annat sätt är att planka med balsa.

En färdigplankad vinge, balsa är snyggt!

Planka med balsa
Tillvägagångssättet skiljer sig ganska mycket från att klä med papper men på sätt och vis är det enklare att planka, men i slutänden så kräver det kanske lite mer jobb. Den stora skillnaden är att balsaplankning, eller plankning med abachi eller plywwod, går att anpassa på ett annat sätt då trä finns att få tag i med många olika tjocklekar till skillnad från papper. Trä har också den fördelen att det döljer skavanker lite bättre än papper och det blir starkare, men styrkan beror givetvis på vilken typ av trä som används och dess tjocklek.

Material
Det behövs inga speciella verktyg för att planka med balsa, de vanliga verktygen som används vid modellbygge räcker långt och det som egentligen går åt är en vass kniv, någon form av lim, något att stryka ut limmet med och tejp.

Vinge
Till skillnad mot när man klär en vinge med papper så brukar jag oftast använda vit frigolit till vingkärnan när jag plankar med balsa, eftersom vit frigolit är lättare men i just det här fallet använde jag rosa frigolit. Men vilken typ av frigolit som används beror mycket på vilken modell det handlar om. När jag skär en vingkärna som skall plankas så gör jag framkanten av en balsalist som putsas till rätt form och vingspetsen av en balsa kloss som putsas även den, och ibland gör jag skevrodren av en bakkantslist i balsa och ibland är de en del av den plankade vingen, beroende på hur vingen ser ut. Tjockleken på balsan jag använder är vanligen 1 mm. På lite större modeller använder jag lite hårdare och tyngre balsa och på mindre modeller lite lättare balsa.

Lim
Det finns flera typer av lim som går att använda till plankning, vitlim, kontaktlim som inte fräter cellplast, PU-lim, epoxy som är någorlunda lättflytande och långsamhärdande eller spraylim som inte fräter frigolit. Vi återkommer till de olika tillvägagångssätten för de olika limtyperna längre fram

Vingskinn
Det första som måste göras när en vinge skall plankas är att göra i ordning vingskinnen. Skär till bitar av balsa som är något större än vingens yta och tejpa ihop dessa, på den sida som kommer att bli utåt när det limmas fast på vingkärnan. Tejpa längs skarven så att det går att vika isär denna (Bild 1) och limma ihop vingskinnet med tex vitlim (Bild 2).

Planka
Grundtekniken vid plankning är väldigt enkel. Börja med att tejpa ihop bakkanten på de två vingskinnen, över och undersida, med varandra (Bild 3). Skall bakkanten vara riktigt vass så fasar du av den lite de sista 4-5 millimetrarna. Sedan så handlar det egentligen bara om att stryka lim på plankning (Bild 4) och lägga den del som utgöra undersida i vingskrotet, lägga vingkärnan ovanpå (Bild 5), vika över det andra vingskinnet (Bild 6) och sedan lägga dit den övre delen av vingskrotet. På bild 7 så har jag gjort detta men jag har två vingkärnor i samma block, vilket är det vanliga, så proceduren blir lite annorlunda men principen är densamma.

Efter detta så läggs någon form av vikter på detta (Bild 8) och sedan är det bara att vänta på att det torkar. Svårare än så är det egentligen inte. Det som är svårt är att få till tillräckligt med tryck så att plankningen verkligen fastnar ordentligt, särskilt i framkant där vingen är som mest kupad och i bakkant där balsan kanske sticker ut något. Detta kan till viss del lösas med hjälp av tejp, tex kan det hjälpa att sätta tejp bitar lite här och där i framkant för att få fast vingskinnen lite bättre.

Bild 8

Detta sätt att planka fungerar bra med PU-lim, epoxy (någorlunda lättflytande med en torktid på minst 30 minuter) och med vitlim, även om vitlimmet tar ganska god tid på sig att torka. PU-lim bör fuktas något för att torka ordentligt och har man otur så sväller det ut lite för mycket. Epoxy och PU-lim är å andra sidan rätt obehagligt att hålla på med då det inte är så nyttigt, används skyddsutrustning om du använder de här typerna av lim. PU-lim och epoxy blir hårt när det torkar medan vitlim blir lite mjukare.

Andra metoder
Har man lite mer bråttom så fungerar det även att använda kontaktlim eller spraylim, skillnaden då är att dessa lim hugger direkt och vingen behöver egentligen aldrig ligga i press. Stryk ut lim eller spraya på både vingskinnet och plankningen, när limmet har torkat något, enligt instruktionerna som följer med produkten, lägg det undre vingskinnet i skrotet och lägg vingkärnan ovanpå och tryck ihop dessa. Gör på motsvarande sätt med det över vingskinnet. Detta är en metod som är väldigt snabb och med spraylim så blir det dessutom väldigt lätt då det inte sugs in så mycket i materialet. Nackdelen är att vingar gjorda på det här sättet brukar kännas lite svampiga och blir inte alls lika stumma som vingar gjorda med andra typer av lim och lämpar sig därför bäst till mindre modeller, tex små aircombatmodeller. Det kan även vara en metod som lämpar sig om det är svårt att lägga vingen i press, tex om den efter att ha skurits kräver en del putsande för att få rätt form, tex vingen på en Spitfire.

Stryka
En annan metod för att få fast vingskinn på vingar som är svåra att lägga i press eller om det inte finns tid att vänta på att en vinge skall torka är att stryka fast vingskinnet med ett strykjärn. Det lim som används då är vitlim och det går till så att lim stryks ut på båda ytorna som skall limmas ihop och så får dessa torka. När limmet har torkat så lägg vingen i vingskrotet, lägg sedan vingskinnet på vingen och stryk fast detta med ett strykjärn, exakt vilken värme som behövs för att det skall fästa får man prova sig fram till. Detta är en metod som dessutom fungerar utmärkt för att planka andra ytor i frigolit, tex översidan på en flygkropp. Faktum är att det faktiskt fungerar att göra på samma sätt med gråpapper men man får lov att vara lite mer försiktig eftersom värmen går igenom gråpappret på ett annat sätt än genom balsa.

Vakuum
Det bästa sättet att få riktigt bra med tryck på vingen så att vingskinnet verkligen fäster är att används sig av vakuum, men det är lite överkurs och kräver en del utrustning som de flesta inte har tillgång till. Men det tryck som går att få med vakuum och det faktum att det blir ett jämt tryck utefter hela vingen gör denna metod till den klart bästa. Det lim som används då är Epoxy och det skall vara en lättflytande form av Epoxy som tar en god stund på sig att härda. Exakt hur det går till att planka vingar med hjälp av vakuum är lite utanför denna artikels område men för den intresserade kan det vara bra att känna till att denna metod finns.

En vinge som håller på och kläs med plastfilm.

Resten
När vingen är plankad med någon av metoderna ovan så återstår att limma dit framkantslist, vingspets och eventuell bakkantslist och putsa dessa till rätt form samt att putsa till vingskinnet så att det blir riktigt slätt och fint. Jag brukar använda mig av vitlim för att limma fast dessa delar och jag använder oftast vanlig maskeringstejp för att hålla dem på plats medan limmet torkar. När detta är gjort så är vingen i princip klar förutom ytbehandlingen som oftast brukar bli någon form av plastfilm.