Den andra tävlingen i Svenska Cupen 2023 gick av stapeln i Säter i Dalarna. Vår utsände rapporterar från tävlingen.
Efter att ha rivstartat säsongen i Eskilstuna i April bar det i Maj av till Dalarna för Aircombat piloterna i grupp Öst. Bra uppslutning och också väldigt bra väder. Inte mycket vind, men mycket sol. Det senare kanske inte är helt optimalt men det är bättre än regn. Vissa fick också en rätt fint T-shirt bränna att stoltsera med efter en dag på Södra Dalarnas Modellflygklubbs fält. Men hur gick det då i själva tävlingen?
WW1
I Säter skulle det tydligen flygas WW1 också, något som undertecknad hade missat. Men det gjorde egentligen inte särskilt mycket eftersom jag inte hade någon modell. WW1 flygs normalt i två grundomgångar med max 6 piloter i varje het och sen final för de 6 piloterna med flest poäng efter grundomgångarna. Till start kom fyra piloter. Micke K, Pär B, Lasse och Jonas. Generellt sätt var det en del strul med starter osv trots det lugna vädret. Men de flesta kom i alla fall i luften och efter första rundan var Pär i ledning. SE5a:n fungerade som vanligt utmärkt.
Runda 2 fortsatte ungefär, eller ganska exakt, som runda 1 med Pär som bäste poängplockare. Efter grundomgångarna var Pär i en ganska klar ledning med Micke K som den som jagade närmast. I finalen skulle dock detta ändra sig när Micke gjorde en brilliant insats i finalen och plockade hela 635 poäng och tog sig förbli Pär och upp på förstaplatsen. Grattis Micke!
WW2
När WW1 modellerna och markmålen var bortplockade så blev det dags för dagens sista och största gren, dvs WW2. 12 piloter kom till start, en pilot till var på plats men var tvungen att lämna WO pga av att han gick på kryckor. Felix L provflög en Latte innan tävlingen drog i gång och den såg vass ut, vilket skulle visa sig stämma. Det mest förvånande för alla som var på plats var dock att Mattias inte skulle flyga Bf110 utan Spitfire! Detta var en smärre chock för de flesta som var på plats. När folk väl hade hämtat sig efter denna chockartade nyhet så var det dags att dra i gång tävlingen. Även denna gång kördes rullande heat med 7 piloter i varje heat. Detta gav 6 heat plus final. I den första omgången (eller egentligen när alla hade flugit ett heat eftersom det inte blir några omgångar när det är rullande schema) så visade det sig att det var rätt ont om klipp. Undertecknad och Tomas F hade fått med sig två vilket var så mycket någon klarade av. Det som de flesta troligen minns från första omgången var historiens marginellaste överträdelse av säkerhetslinjen. Oscar behövde göra en nödlandning för att fixa något, kanske en streamer i propellern eller liknande. För att hans medhjälpare inte skulle behövs springa så lång tänkte han landa närma säk. Och det gjorde han, lite för nära visade det sig. Ungefär en decimeter för nära. På marken är det motorn som räknas när det gäller säk överträdelser och den var helt klart på fel sida. Det enda som fungerade med detta var att medhjälparen inte behövde springa särskilt lång, eller inte alls faktiskt. Det hela var väldigt oturligt för Oscar men reglerna är tydliga på den här punkten. Men 200 minus i första heatet är inte en särskilt kul start på tävlingen.
Runda 2
I andra rundan så blev det lite mer fart på streamerfångandet. Särskilt på Felix oh Tomas F som plockade på sig 3 klipp var. Pär fick också fart på Mustangen och lyckades inte bara med två klipp utan också med att flyga ner Micke R:s Zero. Mustangen passerade igenom Zerons stjärtparti och den flög väldigt dåligt utan denna vitala del skulle det omedelbart visa sig.
Runda 3
I runda 3 fortsatte Felix sin framfart och plockade in hela 537 poäng. Tomas och Pär var också i fin form och plockade på sig ett par klipp var. Undertecknad lyckades i de sista sekunderna i heatet flyga på Mattias Spitfire och båda modellerna gick i marken lång ute på det nyplöjda gärdet utanför fältet. En helt onödig kollision.
Final
Till final gick Felix, Tomas, Pär, Redaktören, Mattias, Kristian och Lasse L. Det var en ovanligt lugn final sett till antalet klipp. Det var ingen som lyckades med mera än 1 klipp efter vad jag minns. Själv missade jag en hel del av finalen pga att OS 15LA:n i Mustangen trilskades.
Efter att poängen efter finalen var räknade stod det klart att det blev hemmaseger, på sätt och vis, då Felix tog hem den största pokalen (Grattis!). Tätt följd av Tomas och Pär.
Efter den här tävlingen drog Aircombat cirkusen vidare till Malmö för en Europacup tävling.