WASG Tyskland 2010

Detta referat från WASG 2010 publicerades ursprungligen i Aces High 2010.

Söndag
En varm söndag tog jag V70:n på tur upp till Åsen i Säter för att hämta upp mina två medresenärer Lasse och Annette. Målet var Tyskland, Bayern, Roding Pösing. WASG, World Aircombat Scale Games.

AC
Resan genom Sverige visade sig inte innehålla några problem dock visade biltermometern 30 grader och uppåt hela resan med med AC i bilen satt vi oberörda. Hamburgaren som inmundigades i Värnamo åts inne på restaurangen, det var för varmt ute… Det skulle visa sig att värmen skulle hålla i sig.

130-140
Så småningom kom vi fram till båten i Trelleborg och resan över till Rostock spenderades sovandes. Väl framme i Tyskland visade sig vädret från sin bästa sida, Strålande sol och 35 grader varmt. De Tyska vägarna kan inte riktigt jämföras med något hemma och inte heller hastigheterna. Således sattes farthållaren på 130-140 km/h. En måttlig hastighet med tyska mått.



Öltält eller hall?
Många mil senare hittade vi till slut fram till Pösing och flygfältet, dock behövdes det en pekning av mamma och pappa Fritsche för att komma rätt. Det första vi såg på lite håll var ett enormt öltält, mer likt en ölhall. Detta kändes inte riktigt som Aircombat i skala 1/12 kände vi. En stor del av det Svenska laget var på plats och redan installerade. Själva påbörjade vi resningen av det tält som skulle bli vårt hem den kommande veckan. Värmen var bedövande, svetten rann och vattnet i våra strupar likaså. Det var utlovat duschar i en intilliggande sporthall men detta uteblev. På fältet fanns dock en dusch av typen trädgårdsslang med riktigt kallt vatten, en fantastiskt uppskattad dusch i värmen

Basläger
Någon dag senare dök de sista två piloterna upp och ett basläger i form av ett rejält stort partytält sattes upp strax utanför avspärrningarna till själva flygområdet. Provflygningar genomfördes med mer eller mindre lyckade resultat. Över lag visade det sig att vi fick ganska mycket sämre varv än hemma på grund av den tunna varma luften.

Lagledare
Så blev det då äntligen dags för själva tävlandet. Vi kände nog som lag att vi inte hade några direkta förväntningar. Vi lyckades ta några ströklipp här och där. Fredrik L tog sitt ansvar som lagledare och briefade både före och efter flygningarna. Tack för det extra slitet Fredrik! Denny avslutade inte helt oväntat med det bästa svenska resultatet efter första dagen. Men många flygningar återstod.

Två grupper
Tävlingsledningen hade bestämt att piloten som skulle vara i nästa heat skulle vara på plats i förberedelseboxen när heatet innan gick. När man sedan flugit klart fick mecken hämta flygplanet. Piloten lämnade in sin sändare i sändarinlämningen och gick sedan till dommartjänst för de piloter som stod i förberedelse. Detta skapade så att säga två grupper med sin egen huvuddommare. Ett gäng flög hela tiden och ett stod i förberedelse. Ett lyckat sätt att ha rätt personer på plats hela tiden.

Storm
Dagarna fortsatte med många flygningar och en hel del kraschade modeller i det svenska laget. Men vi hade en god sammanhållning och våra medhjälpare tog väl hand om oss på dagarna. När så solen gick ner och värmen avtog lite inmundigades öl och grillat. Ölhallen fylldes på kvällarna av byborna från de närliggande byarna och först nu började vi förstå vad denna hall skulle användas till. En och annan storm med ösregn drog förbi på nätterna och förändrade klimatet radikalt men när så solen åter steg var värmen tillbaka.

Ny morgon
En ny morgon grydde och en ny tävlingsdag var på gång. Det var saknade startlistor och saknade resultat efter heaten som gjorde att den utsatta tiden för start fördröjdes. Undertecknad meckade åt Lasse som krockade ganska snart in i heatet. När heatet blåstes av fick jag känna på hur varm man kan bli av att jogga fram och tillbaka till vraket i 35 gradig värme. Jag brydde inte ens om att få av mig tröjan, in med huvudet under duschen bara!

6 klipp!
Per gjorde några klipp, Lasse och Jens gick utan jag tog två och Samme tre, Denny typ 5 men Lanz spöade skiten ur sin KI-61a och gjorde 6 klipp! Lanzen utropade ”Six cuts with a fifteen!” innan han gled ner på rygg i gräset med händerna uppsträckta. Välförtjänt!

Mästarklass
Vi fick se ett helt fantastiskt heat där Denny fick möta riktigt värdigt motstånd i form av Jacub ”Rampa” Scotnica. Detta heat var helt klart det fräckaste under tävlingen. När två piloter vräker runt sina modeller på en halvmeters höjd ömsom knivegg, ömsom rättvänt, ömsom på rygg då flyger resten av piloterna ner sig. De två visade mästarklass och innan heatet var slut hade de klippt alla streamers på de andra piloternas modeller samtidigt som de hade bytt klipp med varandra några gånger.

Semifinal
Tävlingarna fortlöpte i ett ganska behagligt tempo, så småningom hade hela startfältet flugit sina fyra grundheat och det var dags för semifinalerna. Inte mindre än tre piloter hade kvalificerat sig. Denny, Samuel och Lanz som tog sista semifinalplatsen. Samuel bråkade med sin regnkrökta Latecoere hela semin och tog ett klipp. Varken Lanz eller Denny gjorde stordåd utan fick med sig nåt klipp var. Bakifrån hade nu Patrik Svida närmat sig med stormsteg och hade tagit fyra och fem klipp i sina sista heat. Tävling: WASG

Final
Till sist var det bara finalen kvar. Denny var där, också de värsta rivalerna Rampa och Svida. Bäddat för en riktig kanonfinal således!. Ett riktigt antiklimax. Knappt hade finalen börjat innan den va slut. Ett enda flygplan höll tiden ut. Resten krockade bort sig mer eller mindre hastigt tyvärr ingick även Denny i den skaran.

Svensk pallplats
När resultaten sen kom var frågan hur det skulle gå. Skulle vi få in en svensk på pallen? Svaret blev att Denny tog andra platsen, Svida vann och Rampa trea. 124 poäng skilde Denny från att ta guld!

Best Fighter
Det skulle även koras en ”Best Fighter” dvs en egen liten tävling i tävlingen där de bästa med 15-modeller skulle göra upp. Per D och Lanz var våra svenska hopp. Per gjorde två fina klipp med sin Kawasaki och tog andra platsen. Vinsten gick till Österikaren Martin Kiraly och hans ankprydda Yakar. Lanz gick in på en femte plats.

Resultat
Så var då tävlingarna slut. Bara prisutdelningar kvar. Vem hade åkt längst, Vem hade klippt flest i ett heat, vem var yngst och inte minst, vem vann? Svaret för de svenska blev ett silver i lag, ett silver i WW2-klassen genom Denny. Ett brons i WW1-klassen genom Samme och ett silver i Best Fighter klassen till Per. Vilka prestationer av det svenska laget! Sammes historia har jag inte tagit upp i den här artikeln, det är en historia han själv får berätta.

Minnesvärt
Det svenska laget samlades på en restaurang i närheten på kvällen och avnjöt mat och dryck. Innan vi skildes åt för att åka hem åt varsitt håll var vi överens. Sammanhållningen i den svenska laget gjorde detta WASG till något särskilt och ytterst minnesvärt!

Tomas F